Salting og trafikksikkerhet

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Leserbrev

Gunnar A. hadde 19.01 et innlegg om trafikksikkerhet og salt der han roste saltets trafikksikkerhetseffekt og opplyste at alle nye biler er behandlet og kan etterbehandles mot rustangrep. Hvor feil kan man ta? Beskyttelsen gjelder kun ren platekorrosjon. Statistikk fra periodisk kontroll viser at de desidert fleste feilene finnes på bremsene i form av rustne bremseskiver, fastsittende calipere og lastventiler, defekte ABS sensorer, rustne bremserør etc., og antall slike feil eksploderer i takt med veisaltingen. Dette er komponenter som ikke kan beskyttes mot saltet.

Bilfabrikkene har utviklet gode førerstøttesystemer, men felles for dem er at de arbeider gjennom bremsene. De er derfor avhengige av at bremsene virker 100 %, noe de ikke gjør lenge på saltet vei. Saltet forårsaker også lysfeil og bilbranner ved at det angriper kontakter og elektronikk.

Når det i de siste dagers kulde har vært glatt på veier som normalt saltes, så skyldes det nettopp at det tidligere har vært saltet. Ved synkende temperatur felles det ut is i bunnen, og på grunn av saltinneholdet blir det sjøis som er seigere, hardere og glattere enn ferskvannsis. Derfor blir det skikkelig glatt slik Gunnar A. observerte.

Medias bilder fra siste helgs dødsulykker viser et brunt lag med slaps på veien. Slikt skapes ved salting i snø, og under slapset vil det være glatt sjøis. I slikt slaps mister bilen både styre- og bremseegenskaper. Mye tyder derfor på at salting var direkte eller sterkt medvirkende ulykkesårsak.

Forskningsrapportene fra SINTEF som dokumenterer 20-40 % ulykkesreduksjon ved salting, er rene bestillingsverk. Gjennomgang av disse og annen litteratur ved Transportøkonomisk Institutt på oppdrag fra Vegdirektoratet, viste en knapt målbar effekt for småulykker og null effekt eller sågar en økning for alvorlige ulykker. Dette resultatet var så negativt for saltingen at Vegdirektoratet ikke vil bruke rapporten de selv bestilte. I tillegg ble SINTEF-rapporten som dokumenterer at bildekkene får opp til 40 % dårligere grep på is etter kjøring på saltet vei, holdt utenfor studien etter ordre fra Vegdirektoratet. Denne rapporten hadde Vegdirektoratet holdt hemmelig i 15 år.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags