Hva skjer med Rønvik?

Coop Nordlands planlagte bygg i Rønvikveien.

Coop Nordlands planlagte bygg i Rønvikveien.

Av

Rønvik er uten tvil en av de mest attraktive bydelene i Bodø. Ganske enkelt fordi vi har fine boliger, trivelige naboer, gater hvor barna leker og ikke minst nærhet til både byen og marka.

DEL

LeserbrevI dag bygges byen ut. Det blir opparbeidet parker, byrom forbedres og bilene forsvinner. Og det bygges boliger. Høge flotte boliger hvor utsikt og nærhet til byen er viktig. Vi forstår dette. Skal Bodø som en by med natur og bymark beholdes må vi bygge høgt og gjerne tett. I tråd med en politikk som har vært bestemt i opp til flere kommuneplaner. Siste kommuneplan sa det slik;

«Framtidens Bodø skal skapes i samarbeid mellom kommune, innbyggere, næringsliv, institusjoner og frivillige. Innbyggerne skal involveres slik at behov og ønsker synliggjøres. På denne måten vil vi sørge for å utløse kreativitet, engasjement og fellesskapsfølelse. Dette vil bidra til oppslutning om, og legitimitet til, de løsningene som velges.»

Jo da, vi skal være med å endre oss. Men får vi medvirke og vet vi hva som skjer?

I Rønvik skjer det nå minst tre stor prosjekter. Og summen av dem er at bydelen vår forandrer seg. Jeg viser til hotellet på Rønvikfjellet, ny butikk med leiligheter på toppen i Rønvikveien 71 og nå også endelig et prosjekt i Rønvikkrysset (Kirkeveien 1)- der bare gresset har fått gro så lenge jeg har bodd her.

Prosjektet i Rønvikveien 71 vil ha butikk i 1. etasjen, parkeringshus under og tre høgblokker oppå butikken. Totalt er det fire etasjer pluss kjeller. Utearealet skal dekkes med takterrasser. Her ser det dessverre ut som målet er å få mest mulig penger ut av tomtene. Prosjektet har allerede vokst seg utover arealet avsatt i kommuneplanen, elegant ber de om å ta litt mer areal til næring enn det som er avsatt i planen. Butikken som er her i dag er populær, og folk kommer fra alle deler av byen for å handle i «ferskvaren». Så det blir spennende å se hvor mange kunder det blir når butikken utvides og fremstår som topp moderne. Bakdelen kan bli den økende trafikkens om skal avvikles gjennom Rønvikveien.

Kirkeveien 1-3 har lenge vært et «tomt hull» like ved Rønvikkrysset. Vi har spent tenkt på hva som kan komme her. Nå kommer det altså, et leilighetsbygg. Jeg vet ikke så mye, men som jeg leser skal det være leiligheter som unge mennesker skal ha råd til. Og de vil sikkert ha bil de og, eller kommer de til å sykle og ta buss ?

Bokstavelig talt toppen av kransekaka er hotellet på Rønvikfjellet. Omdiskutert til vi blir gule og blå, og noen til og med grønne (politisk). Hotellet på Rønvikfjellet skal være 8-9 etasjer, men vil ikke vises så godt fra Rønvika. Flere hundre rom, og masse arbeidsplasser vil det bli. Et ikonisk bygg på byens fineste og mest brukte utsiktsplass. Det kan bli suksess eller ikke. Men trafikken i Rønvik vil bli stor. Og den skal også gå i Rønvikveien.

Det viser seg at hotellet vil gi en enorm trafikkøkning. Både på grunn av folk som skal arbeide der og turister/hotellkunder som skal fraktes opp. Hvis veien opp blir utbedret vil enda flere kjøre bil opp til Rønvikfjellet for å gå på Keiservarden. Jo- takk, dette hadde jo vært helt greit om ikke alle måtte transportere seg gjennom resten av Rønvika for å komme seg opp. For vår skyld håper jeg at de kollektive løsningene som snakkes om blir løsningen. Og at de blir prioritert, og ikke i tillegg til bilen.

I dag har Rønvik pub, VVS-butikk, frisør, to skoler, flere busstopp og 5 butikker øst for Nordstrandveien/Kirkeveien. Egen kirke har vi også. Før hadde vi ølutsalg og egen bank. Men det slår meg når jeg tenker på prosjektet i Rønvikveien 71. Kanskje vi skulle hatt et lite bydelsbygg. Et sted hvor folk her kunne gå på kafe, ha åpen barnehage eller treffe naboen uten å gå på butikken eller puben. Det er en god del grønt arealer mellom Rønvikveien og jernbanen, men dette er i hovedsak private områder knyttet til borettslag. Her kunne kommune omregulert og kjøpt noe av dette og laget fellesområder som alle kunne brukt. Også nye beboere. En bro gangbro over jernbanen kunne knyttet området langs Fjellveien til oss i «Inneklemta». Så kommer ungene våre også seg trygt over til Rønvik skole. For jeg frykter Rønvikveien kan bli en trafikal barriere for de som skal til Saltvern.

Vi har noen tilbud som gjør at vi ikke behøver å dra til sentrum, puben og butikkene er verdifulle tilbud som tjener oss som bor her. Frisøren jo også et bra tilbud som både unge og gamle kan dra nytte av. Selv om det sies at sentrumshandelen ikke skal ha konkurranse fra bydelene synes jeg at disse tilbudene er bra og viktig. Og at de må beholdes. At folk kan gjøre daglige gjøremål uten å dra langt hjemmefra er i tråd med en grønn byutvikling. Rønvikveien har mange slike funksjoner i dag, og disse bør tas vare på og kanskje forsterkes med et nytt prosjekt i Rønvikveien.

For å være litt kritisk så vil jeg minne om at ingen av COOP sine butikkprosjekter har bidratt til hyggelige uteområder. De er tilrettelagt for enkel og effektiv parkering. Bare se på City Nord, COOPen på Vollen, i Løpsmarka og sist på Tverlandet. Kan NOBL bygge en ny framtidsbydel i RAMSALTEN, burde de kunne ta vare på den muligheten de har her i Rønvika. Bygg noe nytt, men gi noe tilbake til oss som bor her.

Utviklinga er kommet til Rønvik. Det blir flere boligprosjekter og jeg ønsker dem velkommen fordi det er en bra bydel. Men jeg liker ikke når store aktører planlegger kommersielle prosjekter som ikke vil gi oss som bor her en bedre bydel.

Rønvik forandrer seg – henger vi som beboere med?


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags