Hauan skal fremst i køen, foran ny lufthavn i Bodø og andre viktige prosjekt. En grenseløs frekkhet i strid med alle demokratiske prinsipper!

Artikkelen er over 2 år gammel

Støtteforeningen for Mosjøen Lufthavn mener prosjektet i Rana forsøker å kjøpe seg plass i NTP.

DEL

LeserbrevRana Blad hadde den 13.februar et intervju med leder for Rana Høyre, Anita Sollie, der hun begrunner bygging av storflyplass i Rana. Intervjuet inneholder flere feilaktige argumenter som vi finner grunn til å kommentere:

Argument 1: For noen få år siden var alle på Nord- og Midt- Helgeland enige om at regionen trenger en stor flyplass.

Kommentar: Hvis det her siktes til arbeidet med en mulig felles flyplass omtrent midt mellom Mo i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen, kan vi vise til Rana kommunestyres uttalelse til Samferdselsdepartementet, vedtatt 16.12.2003, basert på forslag fra bl.a Høyres gruppeleder Kai Henriksen.  I uttalelsen står det at «det ikke er noe felles regionalt ønske å endre flyplasstrukturen.(…) Vi ser på etablering av en felles flyplass som reduksjon av transportstandard. (…) Kommunestyret i Rana vil henstille til Samferdselsdepartementet og Stortinget om å kanalisere ressursene mot den nødvendige oppgradering av dagens flyplasser i Sandnessjøen, Mosjøen og Mo i Rana.»  Oppgraderingene er foretatt.

Argument 2: Hjørnesteinsbedriftene fra Træna i vest til Hattfjelldal i øst har investert i å få fram planene til beslutning. (om storflyplass)

Hvorfor tilføres ikke selskapet ny kapital ? Det kan vanskelig oppfattes på annen måte enn laber interesse for storflyplass-prosjektet utenfor Rana

Kommentar:  I 2007 ble Polarsirkelen Lufthavnutvikling (PLU) stiftet med en aksjekapital på 1,4 millioner kr, fordelt på 14 bedrifter som aksjonærer. Rana-bedriften RWH AS er desidert største aksjonær. Etter om lag to år var pengene oppbrukt og aksjekapitalen tapt. Til tross for at aksjonærene har god økonomi, har PLU de siste 8 år drevet med stadig større negativ egenkapital. Hvorfor tilføres ikke selskapet ny kapital ? Det kan vanskelig oppfattes på annen måte enn laber interesse for storflyplass-prosjektet utenfor Rana.

Argument 3: E6 vil gjøre ny storflyplass enda mer tilgjengelig for Nord- og Midt-Helgeland.

Kommentar:  Informasjon fra Statens Vegvesen sier at kjøretida ikke blir vesentlig kortere fra Mosjøen til Rana. Vintrer med sludd, regn, frost  og snøfokk er problemet. Vi mister ambulanseflyet hvis Hauan bygges, og det er slett ikke sikkert at en ambulansebil med pasient under behandling kan kjøre 90 km på glatt vinterføre. Hauan forblir en utkant på Nord-Helgeland også etter at E6 er utbedret. Det er hovedproblemet.

Argument 4: Storflyplassen er det viktigste tiltaket for å skape vekst på tvers av kommunegrenser på Helgeland.

Kommentar: Urbanet-analysen viser at Hauan er et tiltak som IKKE skaper vekst på tvers av kommunegrenser på Helgeland. Det som skapes av arbeidsplasser i Rana, går tapt sør for Korgfjellet. Det er fullstendig meningsløst å påstå at en storflyplass i Rana vil skape vekst i Bindal, Sømna, Brønnøy, Vevelstad, Vega, Alstahaug, Herøy, Dønna, Leirfjord, Grane eller Vefsn.  Hauan vil kun bli flyplass for Nord-Helgeland, med et passasjergrunnlag som kan sammenlignes med en egen flyplass på 2200 meter for bydelen St.Hanshaugen i Oslo. Fornuftig?

Argument 5: SAS og Norwegian må snarest få ta storflyplassen i bruk

Kommentar:  NHO-Luftfart, med alle de store flyselskapene representert i styret, er sterk motstander av storflyplass  på Hauan i Rana.  Derfor tror vi ikke SAS og Norwegian venter utålmodig på å fly Dash 8-Q400 (78 seter) fra Hauan til Gardermoen tre ganger daglig. Passasjergrunnlaget er altfor lite for jetfly, ifølge Urbanet-Analyse. Utflygingsforholdene fra Hauan mot øst er dessuten så krevende at både SAS og Norwegian har avvist muligheten for direktefly til Syden uten mellomlandinger, som øker billettprisene.

Tror støtteforeningen må døpe om navnet til Nei til storflyplass. Det er jo det alle deres argumenter går ut på 

Penger og propaganda

Rana kommune og ordfører Geir Waage prøver nå å presse fram et Hauan-vedtak basert på ren propaganda med 300 millioner kr som kompensasjon for sviktende argumenter. Som vilkår for bevilgningen krever Rana kommune et stortingsvedtak om bygging innen utgangen av 2017. Med andre ord: Hauan skal fremst i køen, foran ny lufthavn i Bodø og andre viktige prosjekt. En grenseløs frekkhet i strid med alle demokratiske prinsipper!

Vi har meget vanskelig for å tro at statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir politisk aksept for en praksis der dokumentert dårlige prosjekt slippes inn i NTP-køen mot betaling, og tildeles en prioritet de ikke har fortjent. Nasjonal Transportplan er og skal være Stortingets prioritering av nyttige samferdselsprosjekt etter nøye vurderinger basert på saklighet og redelighet. Fravikes dette prinsippet, vil NTP miste sin troverdighet og legitimitet som nasjonalt styringsdokument.

Støtteforeningen for Mosjøen Lufthavn

Kåre Bergsnev, Roy Otto Solvang, Jørn Tore Aavik

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags