Vil Senterpartiet forsvare nullvekstmålet i Bodø?

Foto:

Av
DEL

LeserbrevBy- og arealplanleggingen påvirker oss mer enn vi tenker over i det daglige. Hvor lang vei har vi til marka eller nærmeste grøntområde? Tør vi la ungene utforske nærområdet på egen hånd, eller er det for mye trafikk i gatene? Hvor gode muligheter har vi for å velge miljøvennlig transport i det daglige? Alt dette påvirkes av arealpolitikken som bestemmes i bystyret.

Miljøpartiet De Grønne er pådriver for en grønn og bærekraftig utvikling av Bodø som sikrer god tilgang til nærnatur og grøntområder, som legger til rette for trygge og sunne nærmiljø og lokale fellesskap, som bidrar til at vi kan nå klimamålene, og som sikrer livsgrunnlaget for dem som kommer etter oss.

8. desember 2016 gjorde bystyret i Bodø et historisk vedtak. Da la politikerne for første gang til grunn at transport- og arealplanleggingen i Bodø skal ta utgangspunkt i det såkalte nullvekstmålet. Det betyr at byen vår skal kunne vokse og utvikle seg videre uten at biltrafikken øker.

Nullvekstmålet gir oss ei ramme for byutviklinga. For Bodø sin del jobbes det med en byanalyse som skal vise hvilke konkrete tiltak som må til for å nå målet. Det som er sikkert, er at nullvekstmålet er et bidrag til mindre byspredning, mindre kø, kork og stress, og mindre nedbygging av natur og matjord.

Nullvekst betyr også økt trafikksikkerhet. Vi i De Grønne ønsker oss gode og inkluderende nærmiljø, både i byen og på bygda. Vi ønsker oss nabolag der vi tør å sende ungene våre ut av døra uten å bekymre oss for om de skal komme trygt hjem igjen. Da har omfanget av biltrafikken åpenbart en betydning, enten man bor i sentrum, på Norsia, på Hunstadmoen eller på Gøya. I denne sammenhengen er det trafikkmengden som teller. Ikke om bilene har eksospotte eller kjører på strøm.

At FrPs landsstyre ønsker å skrote nullvekstmålet, kommer ikke som noen overraskelse. Men at Senterpartiet ser ut til å ta opp konkurransen om å føre den gråeste og mest bilbaserte bypolitikken, bør folk merke seg. I sosiale medier svarer partiets førstekandidat i Bodø unnvikende på om Sp fortsatt vil føre en politikk i tråd med nullvekstmålet.

Det bekymrer oss. Særlig når arealpolitikk og transportplanlegging på overordna nivå heller ikke er en del av lista med miljøløfter de rødgrønne partiene i Bodø har lagt fram i forkant av kommunevalget.

Til Dagbladet sier Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum at «endringen vil komme av seg selv fordi det blir flere elbiler som kjører gjennom bomringene gratis eller til sterkt reduserte priser».

Hadde nullvekstmålet kun dreid seg om utslipp, hadde Vedum hatt rett. Men nullvekstmålet handler vel så mye om grønn tettstedsutvikling, trafikksikkerhet, trivsel og folkehelse. Det handler om å skape levende, miljøvennlige byer og bygder som er tilgjengelige for alle.

En bærekraftig areal- og transportpolitikk er bra for både mennesker og miljø. Derfor bør Bodø-politikerne slå ring om nullvekstmålet.


Håkon Møller, førstekandidat

Paro N. Lyngmo, andrekandidat

Miljøpartiet De Grønne i Bodø

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags