Det er viktig for Bodø med en mann på innsiden når flyplassen skal flyttes

Stein Sneve er journalist og kommentator

t i Avisa Nordland ..

Stein Sneve er journalist og kommentator t i Avisa Nordland .. Foto:

Av
DEL

AproposDet har vært sagt om Allan Ellingsen at han er alt for snill til å bli en skikkelig toppolitiker. At han mangler killerinstinktet som gjør at enkelte politikere alltid vinner de indre og ytre maktkamper.

På bakgrunn av det KrFs knivstikkerhøst har avslørt om politikkens mer brutale sider, er det ingen dårlig, menneskelig egenskap.

Og nå er han blitt det uansett; en toppolitiker. Som statssekretær i samferdselsdepartementet er han blitt del av en liten gruppe mennesker som styrer dette landet, og legger premissene for samfunnsutviklingen framover.

Ellingsen dukket først opp som rappkjeftet og hardtslående ungdomspolitiker, en som gjerne satte fyr i skoledebattene med kontroversielle utsagn.

Siden ble han varaordfører i Bodø, og framsto da som relativt grå og konfliktsky. En ting er at folk modner med alderen, en annen at han hadde markante sko å fylle.

Før Ole H. Hjartøy helt fikk grep om ordførerrollen, var det nemlig mange som lurte på om det ikke egentlig var Ellingsens forgjenger, Tom Cato Karlsen som styrte Bodø.

Så ble Karlsen statssekretær, og Hjartøy fikk grep om ordførerrollen. Dermed ble manøvreringsrommet for en varaordfører fra et annet parti mye mindre.

Det var i denne perioden enkelte begynte å snakke om Ellingsen som for snill til å nå helt til topps.

Nå følger han igjen i Tom Cato Karlsens fotspor, og igjen får han store sko å fylle. Jeg har tidligere skrevet at de fleste undervurderer Tom Cato Karlsen rolle i å få en samlet regjering til å stille seg bak flyttingen av Bodøs flystripe.

All ære til Ole Hjartøy og andre gode lokale krefter for å ha fremmet saken, men uten Karlsen «på innsiden» ville det blitt mye vanskeligere.

Han kjente saken i detalj fra før, og han hadde – og har – høy standing innad i Fremskrittspartiet. Det er ikke hver dag både statsministeren og finansministeren kommer til en by for å lansere et samferdselsprosjekt.

Det betyr også at det er et skjebnefellesskap mellom regjeringen og Bodø. Det har faktisk samferdselsministeren selv bekreftet overfor AN. Prestisjetapet ved å måtte skrinlegge dette prosjektet vil være svært stort for begge.

Men det betyr ikke at alt er på plass. Snarere tvert om. En rekke nye hindre skal passeres de neste månedene og årene. Det første dukket opp allerede før jul, da Bodø måtte be regjeringen om hjelp til å framskaffe 1,5 milliarder kroner.

Det er penger Avinor krever at kommunen betaler inn før flyttingen kan starte. Kommunen får milliardene tilbake når den får solgt tomtene flyttingen frigjør, men fram til da trenger den en brufinansiering, og alt tyder på at regjeringen vil hjelpe den med det.

Nå blir ikke Allan Ellingsen Bodøs mann i regjeringen, det er ikke slik det fungerer. Men at det hjelper å ha en på innsiden som kjenner saken godt, og kan framsnakke den hjelper alltid på. Som eksempelet Tom Cato Karlsen viser.

For det vil hundre prosent sikkert dukke opp nye hindre, og nye utfordringer før flyttingen av flyplassen faktisk er gjennomført.

Mye tyder også på at Ellingsen vil gå godt sammen med sin nye sjef, Jon Georg Dale. Slik Karlsen og Ketil Solvik-Olsen ble et politisk radarpar på flere av samferdselens sentrale områder. De er begge unge og tilhører begge den del av Frp som ikke er hysterisk opptatt av innvandring.

Så blir det også kameler å svelge, ikke minst når det gjelder bompenger. Da kan det faktisk komme godt med å være litt «snill». Og heller fokusere på det større godet. For Norge, for Nordland og for Bodø.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags