AP og Fellesskolen

Av
DEL

LeserbrevArbeiderpartiet har sammen med SV og SP gjennom siste periode gjennomført tidenes skolesatsing. Rødt og Mdg var gjennom samarbeidsavtalen med på dette i starten av perioden. Det blir litt rart når Rødt-politikere kritiserer oss i avisa med at Arbeiderpartiet ikke har vært på Alberthaugen. Dette er selvsagt feil. Flere av våre folk har vært der. Vi får også kritikk for at vi kaller 5-7 klassinger for 9 åringer – vel det er akkurat det de er. En 5-klassing som er født seint på året er bare 9 år. Hvor kompetent er en 9 åring til å fatte en frivillig beslutning om å gå på Alberthaugen? Det er lett å glemme at det er forskjell på 9-åringer og 14-åringer.

Vi har ansatt mange titalls nye folk til Bodø-skolen, dette for å gi et best mulig tilbud til ungene våre. Dette er ikke bare lærere som er ansatt, nettopp fordi vi vet at barn, som voksne er komplekse hele mennesker som har ulike behov til ulike perioder i livet sitt.

Derfor er vi kritiske til at 9-10-åringer skal gå på Alberthaugen For oss i Arbeiderpartiet er kunnskap avgjørende når vi utformer politikk. Når vi har styrket den psykiske helseinnsatsen betydelig i skolen, så er det på bakgrunn av kunnskap om hvor viktig dette er. Det samme gjelder når vi har økt antallet ansatte betydelig, og det samme gjør seg gjeldende når vi nå løfter inn gratis skolemat til alle som en viktig satsing i Bodøskolene. Vi VET at det har positive effekter.

Når vi i Arbeiderpartiet er kritiske til å ta 9-10-åringer ut av fellesskolen for å gi dem et alternativ på Alberthaugen, så er det av samme grunn: Det foreligger ingen dokumentasjon på at det vil ha en positiv effekt. Vi vet at ungdomstrinnet på Alberthaugen har fungert for noen, men ikke for alle. Samtidig vet vi at det er stor forskjell på en 9-åring og en tenåring. Derfor mener vi at en alternativ skole på Alberthaugen i det minste burde vært faglig utredet før man vedtok å etablere det.

Dessverre føyer dette vedtaket seg inn i rekka av vedtak som Høyre, nå i samarbeid med Rødt, har gjort uten utredning. Det gir ikke en langsiktig og god styring av det viktige feltet som skole er dersom vi skal holde på slik. Kan vi være skeptiske uten å vite? Klart vi kan. Vi har en helt klar holdning om at det er vårt ansvar å ta vare på alle elevene innenfor fellesskolen. Da må vi sette inn tiltak der når det trengs.

Fellesskolen skal ha plass og gi et godt tilbud også til de som av ulike grunner har det vanskelig i skolen. Å ta dem ut av den vanlige skolen, bort fra nærmiljøet og kameratene i gata er ikke en løsning vi syns er god. Det er derfor vi har satset så stort på skolen de siste årene, nettopp for at alle skal få mulighet til å nå sine mål og drømmer. Det skal vi fortsette med. Men å opprette alternative tilbud uten at det foreligger noen som helst faglig utredning er ikke en måte vi styrer på.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags