Ny by, gjenbrukte materialer

Av
DEL

KronikkDette er en kronikk, skrevet av en ekstern bidragsyter. Kronikken gir uttrykk for skribentens holdninger.Klærne vi går i, husene vi bor i, veiene vi kjører på, kjøpesenter, kontorbygg, flyplasser. Nordmenn trenger masse materialer. Faktisk helt ekstremt masse materialer. Per person bruker vi 120 kilo materialer hver eneste dag, noe som plasserer oss helt i verdenstoppen når det gjelder forbruk, fire ganger over det globale gjennomsnittet. Dessverre er vi ikke like gode på gjenbruk. 97 prosent av materialene får aldri noe nytt liv. Dette er skremmende statistikk, presentert i The Circularity Report Norway 2020, utgitt av Circular Norway.

Tiden er heldigvis kommet for å gjøre noe med problemet og nye løsninger er på vei. Et godt eksempel er militærflyplassen i Bodø, som snart blir dimittert for godt. Kanskje kunne en bataljon bulldosere ha jevnet hele herligheten med jorden, gravemaskiner kunne ha skjult alle spor og vi kunne ha bygd noe fint på toppen. Enkelt og greit. Og feil. Heldigvis har Bodø kommune pønsket ut en bedre plan, en plan som involverer EU, 24 partnere i sju land og et budsjett på over 10 millioner Euro.

Det EU-finansierte forsknings- og utviklingsprosjektet CityLoops skal sørge for at konstruksjons- og rivingsavfall ikke blir en del av den skremmende statistikken, men i stedet brukt på nytt. Takket være flyplassen som skal vekk, vil Bodø få rikelig tilgang på kasserte materialer. Faktisk 230 000 tonn av dem. Målet er at mest mulig skal få nytt liv i den nye bydelen.

Fra ulike deler av verden finnes mange eksempler på at pensjonerte konstruksjoner fra flyplasser kan få nye samfunnsoppdrag. En gammel bunkers kan bli en undergang for fotgjengere og syklister eller sågar en bro. En flyhangar må ikke nødvendigvis deles i mindre biter før den brukes på nytt. Når Idol og Stjernekamp spilles inn, skjer det i H3 Arena, som i sitt forrige liv var flyhangar på Fornebu. Googles kontorer i Los Angeles ligger i en flyhangar fra andre verdenskrig. Og befinner du deg i Valencia og får lyst på – tja – laksetaco, kan du stikke innom mathallen Merkatia, en bygning som for noen år siden beskyttet Boeing-fly fra det brennende spanske solskinnet.

Kan vi se lignende bruksområder i Bodø? For de av oss som har sett langt etter treningstimer i Nordlandshallen, kan det jo være godt å vite at idrettshallen The Hangar i Toronto en gang huset jagerfly.

I tillegg til store konstruksjoner som bunkerser og hangarer, vil den kasserte flyplassen gi oss en hel del mindre strukturer. Kreative mennesker vil oppfatte dette som byggeklosser. Og det passer bra, for under Forskningsdagene får Bodø-folket sjansen til å bygge en modell av den nye bydelen. Re innovasjon gjør litteratursalen i Stormen bibliotek om til en byggeplass, der materialer fra den gamle flyplassen gjøres tilgjengelig for kreative nybyggere og arkitektspirer i alle aldre. Et ordentlig par arbeidshansker deles ut ved inngangen og så er det bare å bygge i vei. Vi kaller det Gjenbruksloopen. I kulissene står prosjektmedarbeidere fra CityLoops og følger nøye med. Kan noen av ideene benyttes i virkeligheten?

Trenger nye Bodø en bro? En vertikal hage? Et tårn? Klarer noen å skape et signaturbygg ala Eiffeltårnet eller Space Needle? I løpet av helgen får vi forhåpentligvis en rekke gode svar og et svært nødvendig fokus på gjenbruk av materialer. Verden trenger gode ideer og Bodø kan gå foran. Velkommen til en ny by av gjenbrukte materialer.

Gjenbruksloopen er skapt av Re innovasjon, etter initiativ fra Nordlandsforskning, Bodø kommune og IRIS Salten, som alle er partnere i CityLoops. Den er åpen for publikum lørdag 26. og søndag 27. september, i forbindelse med Forskningsdagene 2020.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken