Nordland fylkeskommune prioriterer ikke praktiske og estetiske fag

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.De siste årene har Nordland fylkeskommune lagt ned nesten alle praktiskestetiske utdanningstilbud på Helgeland. Rana og Polarsirkelen VGS har heller ikke vært skånet. I 2012 forsvant musikklinja og danselinja ved skolen, i 2017 forsvant design og håndverk og i 2019 har fylkestinget vedtatt å legge ned Kunst, Design og Arkitektur (KDA), og dette selv om Polarsirkelen har vært det eneste stedet på Helgeland som har tilbudt denne linja. Samtidig bevilger fylkespolitikerne stadig mer penger til seg selv, og fylkespolitikerne i Nordland er nå blant de best betalte politikerne i Norge. Belønner politikerne seg selv for å være best på å legge ned tilbud?

Elver på de praktiskestetiske linjene får kompetanse som Nordland i framtida vil være helt avhengig av. Det å kunne finne fram til kreative løsninger på vanskelige utfordringer er nettopp de praktiskestetiske fagenes kjerne, slik det også har blitt slått fast gjentatte ganger av lærere og elever i leserinnlegg og intervju de siste ukene. Hvorfor vil ikke fylkespolitikerne lytte? KDA er en linje som dyrker kreativitet, innovasjon og problemløsning, og der resirkulering av brukte materialer står i fokus, men dette er visst ikke ferdigheter som fylkeskommunen vil prioritere.

Et videre problem med å legge ned KDA er at dette er en linje som i dag er kombinert med Media og kommunikasjon (MK), og der elevene i dag kan velge mange av de samme programfagene. Elevene får undervisning i fellesfag sammen, i fulle klasser, men har enkelte programfag hver for seg. Ettersom klasserommene som benyttes til programfag stort sett ikke har plass til mer enn 15 elever, er dette en god måte å utnytte ressursene på. Et videre problem med å legge ned KDA er at det også kan gå ut over elevene på MK og studiespesialisering, ettersom disse risikerer å få færre programfag å velge mellom. Dette kan være med å gjøre også MK mindre attraktivt og vi risikerer at også denne linjen kan bli lagt ned i framtida.
Modellen med fylkesregjering som Nordland Fylke har gjør at vi får langt flere fulltidspolitikere enn fylker med formannskapsmodell. Samtidig som utdanningstilbud legges ned over en lav sko og samferdselstilbudet i distriktet blir stadig dyrere og dårligere, så tviholder altså Norland på regjeringsmodellen. Dersom økonomien er stram, hadde det ikke vært fornuftig å kutte også i egne lønninger? Det er nettopp det å gi seg selv slike gullkantede ordninger, samtidig som det kuttes stadig mer i velferdstilbudet, som skaper politikerforakt. Skjønner ikke flertallet i fylkestinget at de på denne måten er med på å undergrave demokratiet?

Det er heldigvis ikke for sent å snu. Den kompetansen som er bygd opp ved Polarsirkelen VGS innenfor de praktiskestetiske fagene er enda ikke forsvunnet. Ingen lærere er sagt opp og fram til skoleåret 2022/2023 vil det være en gradvis avvikling av KDA. Når denne prosessen er fullført forsvinner kompetansen, og det vil bli langt vanskeligere å starte opp igjen. Men, det er altså fortsatt mulig å vise at Nordland fylke ønsker å satse på elevene og tilby dem praktiske og estetiske fag, men det vil kreve politisk mot og vilje til å satse. Det trenger Helgeland og Nordland.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken