Nord Norges nye narrativ formes nå!

Av
DEL

KronikkLa meg starte med å fortelle hvem jeg er og hvorfor jeg skriver denne kronikken. Jeg heter Erik Jensen Liland og kommer fra en nedlagt gruveby i høyfjellet innerst mot svenskegrensen i Nordland som heter Sulitjelma. En bygd med stolt historie og et eldorado av muligheter. Et Nord-Norge i miniatyr rett og slett. Her bygger jeg sammen med familien min og investorer en helt ny reiselivsdestinasjon. I høst fikk jeg også anledning til å være en av 100 Nye Stemmer. Et medvirkningsprosjekt initiert av Samfunnsløftet til SpareBank1 Nord-Norge som skal bidra til å få frem unge voksne sine perspektiver om landsdelen.

Distriktene har de største mulighetene
Julen 2018 solgte jeg leiligheten min i Tromsø, sa opp jobben som lærer og flyttet hjem på gutterommet i Sulis for å bli med å bygge reiselivsdestinasjon sammen med familien min. Jeg flyttet fra storby og stort nettverk til en liten bygd der gjennomsnittsalderen nærmer seg 60 år og til en jobb der jeg mer enn halverte lønnen min. De fleste spør seg hvorfor i helsikke jeg gadd det og hvorfor jeg flyttet hjem til Sulis. Svaret på det er veldig enkelt… Det er i distriktet de virkelig store mulighetene ligger!

Da jeg kjøpte meg leilighet her i sommer betalte jeg omtrent like mye for en 70 kvm stor leilighet med tre soverom og garasje, som det garasjeplassen i Tromsø kostet. I det siste har jeg sett flere argumentere for at unge ikke får lån for å kjøpe seg boplass i distriktet. At dette er en av hovedgrunnene til at unge ikke flytter til distriktene. Jeg kom til banken med en årslønn på linje med en minstepensjonist, men likevel var det ikke noe problem å få lån i Sparebanken. Kanskje er bildet mer nyansert. Spør du de unge? Er det her skoen trykker?

Hvilken historie skal vi fortelle?
Som nevnt ovenfor kan fortellingen om Sulitjelma sammenliknes med avisoppslagene om Nord-Norge for tiden. Utfordringene har vært akkurat det samme. Det flytter ikke ungdom tilbake til bygda. Befolkningen blir stadig eldre og man møter motstand med sentralisering. Samtidig ligger det som en gang var Norges nest største industriarbeidsplass her, klar til å reåpnes som en av verdens mest bærekraftige gruver. Her ligger Nord-Norges største kraftprodusent. Her har vi verdensarvområde, nasjonalpark, isbreer, noen av Nord-Norges høyeste fjell og skiløyper med verdenscup-standard rett utenfor stuedøra. Hvilken historie skal vi fortelle? Sutrehistorien om at alt som var så mye bedre før og hvorfor alt skal sentraliseres, eller at vi har tidenes gavepakke av en mulighet til å skape noe her.

Vi må heie på og legge til rette for private investorer
Her i Sulitjelma skulle det egentlig ikke vært noen ting. Kun uberørt, vakker natur og samer som drev reindrift langt inn i fjellet. Takket være en svensk konsul som var investeringsvillig og som turte å ta risiko ble et helt samfunn bygget langt inn i fjellheimen. Igjen kan historien om Sulitjelma sammenliknes med Nord-Norge. Hadde det ikke vært for at vi fikk med dyktige investorer på laget vårt, som tørr å satse på oss og som tørr å ta risiko, så hadde ikke jeg og familien min kunne bygge opp Jakobsbakken Mountain Resort. Vi må heie på og legge til rette for investringsvillige privatpersoner og selskaper med kapital. Bare se hva lakseoppdretterne har skapt langs kysten. De er de moderne samfunnsbyggerne. En ordfører som virkelig har skjønt det er ordfører Sture Pedersen i Bø. Han senker formueskatten og legger til rette for at folk med penger som ønsker å bruke pengene sine på å utvikle bedrifter og samfunn i Nord-Norge, kan beholde mer av pengene til å investere med i stedet for å sende dem til hovedstaden.

Vi må fortelle den ekte historien
Ringsaker Kommune var på 80- og 90-tallet preget av dårlig omdømme. Grepet de valgte å gjøre var å ansatte en helt egen markedsavdeling i kommunen. Dyktige markedsførere jobber i kommunen (!) for å rebrande Ringsaker og fortelle den nye historien om kommunen. Det har vært en stor suksess! De har stor næringsvekst og unge velger å flytte tilbake til kommunen for å stifte familie og ta del i veksten. Hvorfor kan vi ikke gjøre det samme her i Nord-Norge? Vi trenger ikke nødvendigvis å ansette folk i en markedsavdeling i kommunen, men vi kan bruke den største markedsføringsmaskinen som finnes. Nemlig vår egen stemme og mobiltelefonen.
Hvis vi starter å fortelle den ekte historien høyt, slik at alle hører det, kommer vi også til å se næringsvekst og tilflytting til distriktene. Her kan du kan bo billig, du kan være med å skape nye næringer og dine egne bedrifter og du får umiddelbar nærhet til alt av det beste som Nord-Norge kan by på av natur. I tillegg bor du faktisk i kortere avstand til de store nordnorske byene enn en gjennomsnitlig Oslo-borger står i kø for å komme seg på jobb på morgenen.

Vi må slutte å syte og peise på!
Når vi markedsfører hvordan vi bygger en helt ny reiselivsdestinasjon har vi ikke saftige markedsbudsjett og bruker markedsbyråer som koster flesk til å produsere innhold for oss. Nei, vi bruker vår egen stemme og mobiltelefonen. Vi blåser ut bilder og video på Facebook, Instagram, Youtube og LinkedIn. Vi har til og med egen videoserie på de samme plattformene. Vi har laget egen podcast, vi skriver artikler og vi søkeoptimaliserer oss på Google. Det er mange gode historier som kan fortelles med mobiltelefonen. Det er egentlig ingen unnskyldning heller. Det er bare å starte og produsere innhold. Er du ordfører i en distriktskommune, en ivrig lokalpolitiker eller kanskje en bedriftseier så er det ikke noe unnskylding. Ønsker du å skape vekst og endre narrativet om distriktet du tilhører, så ta mobiltelefonen fatt og fortell de ekte historiene om distriktet ditt. Vis frem mulighetene. Synliggjør hva vi er! Vis at du gir unge ansvar og eierskap til utviklingen i kommunen.

Hvis vi ønsker å gå fra offerrolle til skapertrang og virkelig dyrke vår egen identitet, så må vi begynne å fortelle historier om næringsutvikling, heie på private investorer, fortelle de ekte historiene om de unge voksne og fortelle om alle mulighetene som ligger her. Fremfor alt er Nord-Norge distrikt og det er her de aller største mulighetene ligger. Begynn å fortell den historien.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags