Tog i nord - vår tids storverk?

Av
DEL

LeserbrevKan en forlengelse av Nord-Norge-banen bli «vår tids storverk»? Ja, det kan det definitivt bli. Har vi råd til å la være? Nei, det tror jeg slett ikke. Jeg er derfor sterkt uenig i tidligere stortingsrepresentant Tor Arne Strøm fra Nordland sine synspunkter, – der han argumenterer for at denne saken må legges død.

La meg begrunne: For noen dager siden ble Jernbaneverkets utredning om en eventuell forlengelse av Nord-Norge-banen offentliggjort. Den skapte en del engasjement i medier i nord, leserbrevspalter og i sosiale medier her i vår del av landet. Det er visstnok helt stille i riksdekkende medier. Utredningen beregner kostnadene på forlengelse av banen fra Fauske til Tromsø med arm til Harstad til 133 milliarder kroner, og den konkluderer med at det ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt med en slik forlengelse. Det er kort sagt som forventet.

For meg er det tre hovedargumenter for å si ja til forlengelse av Nord-Norge-banen:

1. Miljø og klimatiltak. Tog er miljøvennlig. Banen må selvfølgelig være elektrisk. Klimautfordringene må møtes med flere og mer miljøvennlige tiltak. Det er ikke mulig å fortsette å tenke bare vei som transportåre for gods og folk i den nordlige landsdel.

2. Gods. Tog vil føre til færre trailere langs de veiene vi har i landsdelen. Fisk og all mulig annen varetransport kan kanaliseres fra vei til bane og båt. Det vil bli færre ulykker, færre forsinkelser og mindre slitasje på veinettet. Veiene vil bli tryggere for den trafikken som vil gå der.

3. Folk. Tog vil bidra til å styrke interntransporten for folk og med det knytte landsdelen tettere sammen. I tillegg vil tog åpne mulighetene for tilreisende å besøke Norges vakreste landsdel, eller deler av den, fra toget. En uslåelig attraksjon på linje med Hurtigruta og andre turistvennlige togstrekninger i Norge og ellers i verden.

133 milliarder er mye penger. Men er det egentlig det dersom det er politisk vilje til å få til et løft for landsdelen? Det må selvsagt politisk vilje og kraft til. Jeg synes ikke embetsverket skal få for stor innflytelse i denne saken. Dette er først og fremst en politisk sak. Og skal landsdelen få politisk gjennomslag i denne saken må det mobiliseres ut av landsdelen. I 1909 åpnet Bergensbanen. Den kostet et helt statsbudsjett!

Statsbudsjettet i 2019 er på 1430 milliarder kroner. Og i tillegg har landet «pæng på bok», Oljefondet som pr. 31.12.2018 var på svimlende 9 238 milliarder kroner. Dersom det er vilje er det muligheter. Fergefri E39 er kalkulert til 340 milliarder kroner, bare for å ha det nevnt.

Jeg antar at Norge som nasjon har litt mer økonomisk handlingsrom i 2019 enn man hadde i 1909? Utredningen om forlengelse av banen er anslått til 375 km lengde fra Fauske til Tromsø og 80 km fra Bjerkvik til Harstad. Den tidligere nevnte Bergensbanen var opprinnelig 493 km lang og hadde 182 tunneler.

Tenk å kunne reise med tog fra Tromsø til Bodø på 3,5 time. Fra sentrum til sentrum. Alternativet i dag er fly, 8 timer i bil eller 12 timer med buss. Og det tør vel ikke være en bombe om jeg skriver at den valgte traseen må gå via Innhavet stasjon i Nye Hamarøy og Nord-Salten.

Hamarøy Arbeiderparti vil jobbe for forlengelse av Nord-Norge-banen.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags