Nord-Norge-banen

Av
DEL

LeserbrevSer at det er kommet ny utredning om mulig forlengelse av jernbane til Tromsø med gren til Harstad. 1992-utredningen viste at den var lønnsom for godstrafikk både med og uten elektrifisering av eksisterende Nordlandsbanen mellom Trondheim og Fauske.

Persontrafikken Tromsø-Trondheim-Oslo og tilsvarende sidespor til til Vesterålen (ikke Harstad den gangen) ble kun lønnsom ved elektrifisert hurtigtogsbane på hele strekningen. Da daværende samferdselsminister Kjell Opseth fikk dette framlagt, ble forutsetningene endret på den måten at elektrifisering av Nordlandsbanen ble tatt ut. Dermed ble persontransportdelen ulønnsom.

Dette gjorde Opseth og Ap slik at han kunne bruke Nord-Norge-banepenger på tunneler, bruer og veier på Vestlandet hvor han kom fra. Dette ble den politiske løsningen. Jeg medvirket i store deler av den faglige utredningen og kjenner derfor dette godt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags