Fingeren må ikke i jorda og bli der, den må ut

Den tykke streken viser hovedalternativet fra 1993-utredningen. Tynne streker viser alternative linjer.

Den tykke streken viser hovedalternativet fra 1993-utredningen. Tynne streker viser alternative linjer. Foto:

DEL

AproposDet har vært ganske så stille i Bodø og i Nordland etter at Jernbanedirektoratet kom med sin utredning om Nord–Norge–banen og prisestimatet på ca 133 milliarder kroner. Mens debatten har gått varmt lenger nord, med flammende innlegg stort sett for å gjennomføre prosjektet, er det her i området et heller beskjedent engasjement.

Jeg har registrert at både Venstre, SV og MDG lokalt har argumentert godt for tog nordover, men ellers har det vært stille. Mistenkelig stille.

Kan det være slik at sterke krefter innen politikk og næringsliv i Bodø og Nordland helst ser at visjonen om tog fra Fauske til Tromsø ikke blir noe mer enn en drøm?

Tirsdag kom en politisk tungvekter på banen og bekreftet mine mistanker. Nordland Arbeiderpartis Tor–Arne Strøm fra Mo i Rana hadde latt seg intervjue av Fremover og han gikk like godt ut og sa at de som vil ha Nord–Norge–banen er noen virkelighetsfjerne folk som ikke skjønner at det er oppgradering av veiene som er framtiden.

Strøm har åtte år bak seg på Stortinget, fire år som medlem i transport– og kommunikasjonskomiteen og fire år som medlem i energi– og miljøkomiteen. Ikke vet jeg hvor han lærte mest, men jeg mistenker at det neppe var i den sistnevnte.

Tor–Arne Strøm er muligens en rutinert politiker, men i denne saken er det mye som tyder på at han lar seg bruke av alle de som helst ser at det ikke skal investeres særlig med penger på infrastruktur i Nord–Norge. Den tidligere fagforeningsmannen ser ut til å akseptere som et faktum at 133 milliarder til dette prosjektet for det første er altfor dyrt og for det andre stopper realiseringen av veiprosjekter.

Å bygge Nord–Norge–banen er ikke romantikk. Banen vil være et svært godt klimatiltak som ikke bare gjør transport av stadig større mengder fisk og annet gods sørover mye renere, men det vil også gi økt trafikksikkerhet.

Jeg er selvsagt klar over at det er mange problemer som må løses om vi virkelig skal få togbane fra Fauske til Tromsø. Men det siste vi trenger er lokalpolitikere i én del av regionen som kun tenker på seg og sitt og ikke resten av landsdelen.

Strøm sier at vi nå må stikke fingeren i jorda – og la den bli der.

Til det må det svares at fingeren bør ut som snart som mulig. Vi må sammen kjempe for dette prosjektet i stedet for å hjelpe sentrale myndigheter som hele tiden forsøker å innbille oss at Norge ikke har råd til å investere i infrastruktur nordpå – det bor for få folk her. Kjøper vi den argumentasjonen så glatt som Tor–Arne Strøm gjør, taper vi kampen om fellesskapets midler.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags