To melk og pålegg i posten

Hans Trygve Holm er redaktør t i Avisa Nordland .

Hans Trygve Holm er redaktør t i Avisa Nordland . Foto:

- Hvem skal sponse korpset om alle handler på nett? spør Hans Trygve Holm.

DEL

MeningerBlant mange av de helt nye og store greiene som skulle erobre verden og endre Norge, har vi kolonialvarer på nett.

Etter fem år er status mange milliarder kroner tapt, og kun to store gjenværende aktører. Dagens Næringsliv fortalte i går at kundeveksten har stoppet helt opp og halvparten av kundene som har handlet dagligvarer på nett har forsvunnet.

De to nevnte aktørene forteller til DN at de ikke helt kjenner seg igjen i at kundene forsvinner, men melder om stor tro på at folk vil både spare tid og penger på å handle på nett.

Spesielt sistnevnte er vel litt av dilemmaet til netthandel. Ledet an av VGs matkurv har vi nordmenn de siste 20 årene lært oss at dagligvarer handler om en ting – pris!

De mange nettaktørene som har gitt seg har da også erkjent at det er vanskelig å konkurrere på pris når du samtidig skal yte tjenester som å plukke og pakke varer, og samtidig levere på døren. Derfor har det selvfølgelig ikke vært billigere å gjøre butikk av å selge på nett like billig som fra fysisk butikk.

Etter noen uker med matkasse levert på døren har for mange kunder innsett at tilbudet ikke matcher prisen. For selvfølgelig er matkasse levert på døren dyrere enn å handle selv.

Det har de to gjenværende aktørene innsett, og DN melder at det nå handler om å nå de kundene som ikke bryr seg så mye om pris og som gir lønnsomhet. Det betyr også at dagligvarer på nett ikke akkurat handler om å satse på distriktene.

Giganten Amazon gjør det stort på netthandel – og har veltet tradisjonsrike butikkjeder. De begynner også å bli viktige innen kolonialvarer i USA. Når du har lært litt om hvordan selskapet fungerer, så skjønner du at fagforeninger og faste ansettelser ikke er veien til å bli verdens rikeste mann.

Amazon vil bli enda større i Norge. Men på kolonialvarer vil nok de også slite. For er det noe Norge har mye av, så er det fysiske dagligvarebutikker.

De fleste av oss har en dagligvarebutikk i gåavstand. I tillegg sysler de tre store kjedene med å etablere over 100 nye butikker bare nå i 2019.

Jeg har selv blitt oppringt av vennlige folk som har lurt på om jeg ikke vil gjøre livet lettvint og kjøpe dagligvarer på nett. Svaret har hver gang vært omtrent som følger:

– Sier du i fullt alvor at du vil ta fra meg gleden det er å rusle rundt i butikken og lure på hva jeg skal til middag, tilfeldig hilse på fremmede folk, og utveksle noen hyggelige ord med hun eller han i kassen? Og at jeg skal tenke middagsplaner for hele uken? Og i tillegg vil du at jeg skal betale ekstra for det?

Den vennlige stemmen i telefonen har stort sett sukket litt, og takket pent adjø.

Netthandel er ikke min greie, og stort sett enhver flink butikkdriver vil nok hjelpe til å få levert varene hjem til en fast kunde om det kniper. Min barndoms nærbutikk pakket og leverte uten problemer.

Og, noe mer alvorlig, hvem skal sponse korpset og fotballaget om alle handler på nett? Det være seg melk, klær eller sofa.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags