Biler som åpner dører

Av
DEL

LeserbrevAtter en gang er det vedtatt at det skal koste mer å bruke bil, for nå har vårt kjære bystyre har vedtatt en økning av bompengene. Denne gangen får alle smake pisken, dem som kjører fossile biler må tåle en økning på vel 4 kroner, mens dem som kjører elbil må tåle en økning på hele 10 kroner. At elbiler også må betale når man først skal ha bompengeinnkreving er kanskje greit nok, det er timingen som er ergelig for mange. Nå har bruktbilprisene på elbiler som duger blitt såpass levelige, at elbiler har blitt «allemannseie", og da skal selvfølgelig kranen stenges igjen. For hvem er det som har nytt mest av de tiltakene? Jo de som hadde mulighet til å investere i elbil når det fremdeles var en litt usikker investering. Nok en gang ble den største besparelsen til dem som hadde mest fra før. Bør ikke alle få delta på denne folkefesten av et avgiftskutt, før dere politiker stenger serveringen?

At bilen gir frihet har vel vært en parole i snart 100 år. Men kjære politikere, dere må også huske på at bilen også er et verktøy. Den løser en nær umulig hverdagskabal for mange familier. Men kanskje enda viktigere - bilen er et sosialt verktøy. For den store massen er en økt bomavgift en kvise på nesen, den er fryktelig irriterende, men i grunn gjør den ingen skade. Men for dem som har minst, så har bompenger blitt en usynlig Berlin-mur som begrenser hverdagene. Og dem som har minst, det er stadig flere.

Ønsker du å gå deg en tur på Keiservarden? Det blir 40 kroner, takk. Ønsker du å ta deg en tur til Bestemorenga for å gå på ski? Det blir 40, kroner takk. Ønsker du å besøke noen venner på Tverlandet? Det blir 40 kroner, takk. Og har lyst til å dra til Saltstraumen for å fiske litt? Ja da blir det 88 kroner, takk. Bensin/diesel kommer i tillegg, naturligvis. Til sammen blir det til slutt mye penger.

I Norge har vi klart det kunststykket ingen andre land kan skilte med, vi har fått hvermannsen over på elektriske biler. Når vi da vet hvilken forskjell bilen utgjør i livet til veldig mange, er det ikke da på tide å løsne litt på det stramme tauet fra galgene langs veien, og flytte beskatningen? Friheten til å bevege seg hvor man vil er jo noe man bruker som straff for kriminelle, og ikke noe man skal påføre den stadig økende andelen med fattige mennesker i Norge. Og i tilfelle noen enda ikke har skjønt det, vi snakker ikke lengre om folk som bor i pappesker på gaten.

Biler åpner nemlig dører for veldig mange, og gir muligheter som uten bilen forblir stengte - det kan gå ut over både fysisk og mental helse. Det er ironisk at det har blitt slik at glemmer du noe hjemme, så kan det være billigere å kjøre innom Biltema og kjøpe en ny dings av plastikk, i stede for å kjøre igjennom bomringen og hjem for å hente det. Veier er noe alle bruker. Veier frakter melken til butikken, veier går bussene på - så hvorfor skal ikke alle være med på det spleiselaget, i stede for en usosial beskatning som bestemmes av hvor huset ditt tilfeldigvis ligger? Fordel utgiftene til dette godet som er til glede for absolutt alle, over på nettopp absolutt alle. Hvor man, som med det meste annet, betaler etter evne. Så kan i stede dem som insiterer på å forurense videre, til tross for rimelige elbiler som dekker de flestes behov, dem kan få lov til å betale en avgift for forurensningen. Nei - gi oss friheten tilbake, ikke bygg oss inne bak grønne gjerder. 

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags