Falske tårer fra fylkesråden

Av
DEL

AproposTygg litt på denne kommentaren til NRK fra fylkesrådsleder Tomas Norvoll i forbindelse med at svenske SJ vant anbudet på togdriften på blant annet Nordlandsbanen.

– Konkurransehysteriet fortsetter og nå får vi den effekten at det blir et utenlandsk selskap som kan høste fruktene av norsk jernbanepolitikk, sa Norvoll. Så klikker du deg inn på hjemmesiden til den samme fylkeskommunen:

«Nordland fylkeskommune benytter konkurranse som hovedprinsipp ved innkjøp.»

Noen som snakket om konkurransehysteri?

Som forventet kom skarpe reaksjoner på at mange hundretalls millioner av skattekroner kan brukes til andre ting enn å betale Vy for å kjøre tog på blant annet Nordlandsbanen, og de fulgte selvfølgelig de forventede politiske skillelinjene.

Og det var flere enn Norvoll som burde blitt konfrontert med om de ikke nå bedriver billig valgtaktikkeri og ikke kommenterer anbudet som sådan.

Anbud er faktisk noe offentlig virksomhet er påkrevet å gjøre. Det er for å sikre likebehandling, redusere sjansen for kompiskjøping og korrupsjon, og få mest igjen for pengene.

Faktisk vil en kommune bedrive lovbrudd ved å ikke invitere til en anbudsprosess om de skal ha en jobb utført – i alle fall et arbeid av en viss størrelse.

Ja, men det var disse utlendingene da? Svenskene kommer jo og tar togene våre.

Ja, og så? Utlendingene har kjøpt Hurtigruten for lenge siden, og den er bedre enn på lenge. Og i den anleding så sørger anbud for at de skumle utlendingene nå får konkurranse fra norske Havila som straks er klar med fire hurtigruteskip.

Riktig så morsom blir kritikken fra Tomas Norvoll med tanke på de to flotte båtene til Nordlandsekspressen som ble tatt i bruk for få uker siden.

Siden Nordland fylkeskommune la ut sin første anbudskonkurranse i 1994, så de en utvikling med færre og større tilbydere i de fleste konkurranser. Derfor delte de opp anbudet i tre – ett anbud for innkjøp av driftsmiddelet (som fylket selv eier), ett anbud på kapital og eierskap, og ett anbud på den operative driften. Og Nordland er delt opp i ulike anbudssoner.

Selskapet som nå driver Nordlandsekspressen er Boreal Sjø som hører under Boreal Holding AS. De har også ruter på Helgeland.

Og hvem eier så Boreal Holding? Og nå husker vi på at Norvoll var veldig skeptisk til utlendingene:

Svaret er - Everbright Overseas Infrastructure Investment Fund LP (EOIIF), et Private Equity infrastruktur-fond med base i Hongkong. De kjøpte selskapet i fjor fra blant andre Cube Infrastructure, et Private Equity infrastruktur-fond med base i Luxembourgh.

Jeg har forsøkt å lete, men finner ingen kommentarer fra Norvoll om konkurransehysteriet til Nordland fylkeskommune som ender med at et utenlandsk selskap kan høste fruktene av nordlandsk samferdselspolitikk.

Og det er egentlig like greit det.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags