Tilbake til 80 tallet del 2

Av
Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

DEL

AN+ for bare 5 kroner i 5 uker. Bestill her!

LeserbrevSvar til Jim Helge Andersen Meløy Sp. Ja jeg sprer om meg med påstander, siden jeg er svært opptatt av at fakta skal komme på bordet, bare da kan en sak behandles på en riktig måte. Saken er like tragisk for oss som bor i området og næringslivet i området uansett om jeg skriver under som privatperson eller som politiker.

Jeg er av den oppfatning at statistikker kan brukes på mange måter. I dette tilfellet vil det bli svært feil å bruke statistikk fra 2015 for å redusere åpningstiden på sambandet Ågskardet- Forøy

Det blir feil på mange måter: for det første vil det ramme lokalsamfunnet og oss som bor her, ved at vi blir avskåret fra å bruke offentlig kommunikasjon i stor grad. I ei lita bygd med mange eldre mennesker er dette å gå tilbake i tid. Vel nok er det ikke mange som reiser, men de som gjør det har et stort behov for å kunne gjøre det ved f.eks. å nå timer til behandling ved sykehus, reise videre med fly/ tog o.s.v.

I skrivende stund (01.12.16 kl. 2215) ligger ferga still igjen p.g.a været. Vi har nå en vindstyrke på 14 m/s. Materiellet som er fra 1975 og det faktum at det er høyst usikkert om ferga går er kanskje en av årsakene til at det er lavt passasjertall. Folk tør ikke dra ut og folk kjører heller Saltfjellet fordi usikkerheten er så stor.

Har et eksempel fra i går d 30.11.16. Pasient til behandling hos kiropraktor i Bodø, skulle ta hurtigbåten hjem. Denne ble innstilt p.g.a dårlig vær, noe som resulterte i at vedkommende måtte vente på bussen kl. 2100 fra Bodø som (heldigvis) korresponderer med siste ferge slik at personen kom seg hjem. Med det nye ruteforslaget ville denne personen måtte betale for overnatting ev. ligge på venteværelset. Dette er ikke noe vi ønsker i 2016?

For det andre, som du ikke nevner med et ord i ditt innlegg, hva med næringslivet? Vi vil at fylkesvei 17 skal ha en åpningstid som gjør det attraktivt å etablere næring i vår kommune. Hvis man skal produsere varer og tjenester er det jo en fordel at man kan nå ut til et marked. Når man ikke kan transportere noe på veien fordi den er stengt, vil man nok vurdere andre steder å starte opp, hvor man slipper å vente i evigheter på at det skal gå ei ferge.

Når du skriver i ditt innlegg at det skal bli økt frekvens på ferga på sommeren, må jeg bare påminne om at det har vi hatt i mange år. Det er derfor jeg har jobbet sammen med grendelaget her i bygda for at vi skal ha ei pendlefil, som for øvrig ikke er den eneste i landet og ikke omfatter næringslivet. Det skulle da også bare mangle at vi som bor her skal måtte stå i fergekø når vi er ferdige på jobb i timevis, mens ungene våre sitter hjemme alene.

Jeg jobber gjerne sammen med deg for at overføringene fra staten skal øke. Det har de jo også gjort de siste årene, men politikk handler om å prioritere. Frps fylkestingsgruppe prioriterte derfor samferdsel framfor kultur og en svulmende administrasjon og hadde i forrige budsjett (årets er ikke ferdig) satt av 50 mill. til drift og 180 mill. til investeringer, utover fylkesrådets forslag. Dette ble jo som kjent ikke vedtatt.,

Jeg håper virkelig at du som styremedlem i Nordland Senterparti gjør hva du kan for å få samferdselsråden til å prioritere å holde fv. 17 åpen minst like lenge som den er i dag.

Til sist vil jeg bare også fortelle at hvis det kuttes i ruten som foreslått, vil mannskapet på ferga bli utskeiet og derved ikke være pliktig til å være om bord. Da mister vi også den lille trygghet vi har hatt ved at f.eks. ambulanse ved forespørsel kan komme seg over fjorden nattetid i akutte tilfeller.

Siste og første tur kan gjerne være såkalte signalturer. Gi mannskapet beredskap om natten slik at vi kan føle oss trygge på at i en krisesituasjon (brann/akutt sykdom m.v) vil det være folk om bord slik at vi kan få hjelp hvis vi trenger det.

Samferdsel handler om kontinuitet og stabilitet. Dette har vi ikke hatt på de nevnte fergesamband i årevis. Nå har Senterpartiet mulighet å gjøre noe med dette.

Artikkeltags