AN og Bodø Nu vil konkurrere videre, men nå i samme konsern

Av
DEL

LederAviskonkurransen i Bodø har historisk sett vært blant de aller hardeste i Norge. Det har gitt innbyggerne i Bodø tilgang på noe av landets beste lokalavisjournalistikk.

Det er også noe av bakgrunnen for at mange reagerte så negativt da de to store avisene i Bodø ble slått sammen i 2002. Et konkret resultat av sammenslåingen ble da også opprettelsen av Bodø Nu, en aggressiv lillebror til AN som lovte fortsatt knallhard kamp om nyhetene.

Det målet har Bodø Nu klart å realisere, ikke minst etter at man også opprettet en nettavis med brukerbetaling i 2017. Det har ikke minst vi i AN fått erfare, og den konkurransen har også gjort oss bedre.

Når Bodø Nu og AN nå havner i samme konsern er det derfor viktig å understreke at den konkurransen fortsetter. Både når det gjelder nyheter og annonser.

Det skjer ingen endringer i organisering eller ledelse, Bodø Nu skal drives som en selvstendig avis, i konkurranse med AN, som viderefører sin lokalavissatsing, Bodø by.

Dette betyr ikke at et oppkjøp som dette er uten problemer. Skal vi lykkes i å videreføre konkurransens sunne sider avhenger det av vanntette skott mellom de to organisasjonene.

Amedia har forsikret om at det er slik det vil bli. Det er nemlig ikke AN som har kjøpt Bodø Nu, det er Amedia.

AN er riktignok en del av dette mediekonsernet, men samtidig eier Polaris 38 prosent av oss. Polaris er det andre store lokalmediekonsernet i Norge, og eide Nordlandsposten før sammenslåingen.

Dette viser at det er mulig å drive konkurranse på journalistikken, selv om man er eiermessig forbundet. AN og Bodø Nu skal framover bevise at det samme fortsatt er mulig.

Med samme mannskap begge steder, med samme fokus på journalistikk og marked, med samme interesse i å konkurrere aggressivt.

For hvis vi ikke gjør det, blir vi begge dårligere, med tap av både lesere og inntekter som følge. Den markedslogikken vil ennå gjelde til fulle.

Amedias kjøp av Bodø Nu er del av en større pakke. I den inngår også søsteravisene i Rana og Vefsn, og dataløsninger utviklet av Bodø Nu.

Dette er publiseringsverktøy som har gjort det mulig for Bodø Nu å opprette nye aviser i andre byer, raskt og effektivt. Verktøyet er blant Norges beste, og det er utviklet lokalt.

At landets nest største mediekonsern finner systemet så bra at det utløser et kjøp, er i seg selv et lite lokalt industrieventyr, skapt av idérike gründere.

For med Amedias ressurser er det mulig å industrialisere dette i en helt ny skala, og bruke det til å opprette nye lokalaviser – og dermed økt konkurranse – i andre byer. Byer der det gjerne bare finnes en lokalavis fra før.

Det vil styrke, ikke svekke norsk aviskonkurranse. Til fordel for både lesere og annonsører.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags