Ja, BBC overdriver og kommer med falske nyheter

BBC måtte ta i bruk drastiske midler for å redde pensjonsfondet

BBC måtte ta i bruk drastiske midler for å redde pensjonsfondet Foto:

Av
DEL

LeserbrevBjørn-Olav Lund kom 15. juli med et innlegg i avisa der han fremmer en del feilaktige påstander om min referanse til 2 glimrende episoder av "Javel statsminister" som ligger på nettet. Jeg ønsker med dette å rette opp de feilaktige påstandene fra herr Lund.

Lund gjorde et poeng av at serien ble laget i perioden 1980-82, og skulle derfor være så gammel at poengene ikke var gyldige mer. I tillegg til at en slik konklusjon ikke henger på greip, er det ikke riktig at de 2 nevnte episodene er over 30 år gamle. Ser man helt på slutten av den andre episoden vil alle med normalt gangsyn se at dette var laget i året MMXIII – som i 10-talls-systemet betyr år 2013.

Det er rett at BBC hadde bestilt og betalt dette, men ved gjennomsyn nektet de å sende episodene selv. BBC lot Gold Television Channel (en britisk komediekanal tilsluttet UKTV network) overta programmene.

Så kan man lure på hvorfor BBC ikke ville ha disse programmene. Det var ikke kvaliteten på programmene det var noe i veien med. Det var innholdet BBC reagerte på.

For å belyse dette nærmere må man helt tilbake til 26. januar 2006. Da avholdt BBC noe de kalte ett ‘high-level' seminar med tittelen 'Climate Change - The Challenge to Broadcasting'. Deltakerlista ble forsøkt holdt hemmelig, men etter mye press fra offentligheten uttalte BBC at deltakerne var 30 nøkkelpersoner fra BBC pluss 30 gjester som var spesialister innenfor klimaområdet.

Reaksjonen fra BBC ved flere forespørsler etter deltakerlista var å sende ut noen advokater betalt med lisenspenger for å skjule (ved dom) hvem som egentlig var til stede. Etter mye om og men ble deltakerlista likevel avslørt. Deltakerne var i hovedsak BBCs programskapere, aktivister og representanter for investerings-selskap og pensjonsfond. BBCs pensjonsfond, som da gikk med 2 milliarder £ i underskudd og hadde hoveddelen av porteføljen dypt inne i "grønne" selskap (Institutional Investors Group on Climate Change - IIGCC), var også representert.

Resultatet av seminaret ble at folk som var skeptiske til klimadogmet ikke skulle slippe til i BBC i like stor grad som klimahypokonderne. Igangsettingen av dette vedtaket startet umiddelbart. Fra 2006 har BBC derfor serieprodusert en rekke ensidige og misvisende propagandainnslag i klimadebatten. De 2 "Yes,Prime Minister"-innslagene jeg viste til, brøt med denne agendaen. Derfor ville BBC ikke vise disse programmene.

Til overmål videreformidler både NRK og SVT den samme propagandaen. I sovjet-tida visse folk bak jernteppet at de ble utsatt for statspropaganda. Jeg er ikke overbevist om at folk her i vesten skjønner at nå er de vi som utsettes for slikt.
 

Noen linker.

En lengre rapport (76 sider) om denne BBC-skandalen:

http://www.thegwpf.org/images/stories/gwpf-reports/booker-bbc.pdf

Avisa "The Scotsman" hadde en artikkel om dette:

http://www.scotsman.com/the-scotsman/opinion/comment/comment-bbc-bias-more-worrying-than-savile-scandal-1-2659327

Avisa "The Register" hadde en artikkel:

http://www.theregister.co.uk/2012/10/29/boaden_tribunal_information_refusal/

"Mail Online" hadde en artikkel om dette":

http://www.dailymail.co.uk/news/article-2066706/BBC-sought-advice-global-warming-scientists-economy-drama-music--game-shows.html

Link til de 2 "Yes, Prime Minister"-programmene som jeg viste til opprinnelig:

https://vimeo.com/124391891

https://vimeo.com/124392955

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags