Det er stor feil å legge ned friluftslivsfag

Fornøyd etter en fantastisk dag med klatring

Fornøyd etter en fantastisk dag med klatring Foto:

Av
DEL

LeserbrevAt Nordland fylkeskommune nå vurderer å legge ned friluftslivsfagslinja på Knut Hamsun videregående skole gjør meg litt sint og veldig trist.

Som sekstenåring valgte jeg å flytte fra familie, venner og hele pakka for å gå akkurat denne linja, jeg har aldri gjort et bedre valg. Etter ungdomsskolen var motivasjonen for skole veldig liten, motivasjonen for å gjøre noe spennende var desto høyere, sånn sett reddet nok friluftslivsfag studiekompetansen min og ikke minst motivasjonen min skolearbeidet.

Da jeg var ferdig med det første året mitt flyttet jeg bort fra Hamarøy igjen, det var tungt og trist, men akkurat da føltes det mest rett ut å flytte nærmere min daværende kjæreste. Det var et dårlig valg, fordi det finnes ikke noen lignende linjer på Østlandet, jeg gikk omtrent to uker på en idrettslinje. Mitt nest beste valg noensinne var å flytte tilbake til Nordland igjen.

Noen vil kanskje spørre om nytten av friluftslivsfag for meg, siden jeg i dag ikke studerer friluftsliv, til det vil jeg si tre ting:
• Friluftslivsfag ga meg motivasjon til å gjøre det bra på skolen, også i de fagene som ikke var friluftslivsrelaterte.
• Det sosiale felleskapet man knytter på friluftslivsfag, har jeg kun sett et annet sted: Forsvaret
• Selv om jeg ikke studerer friluftsliv i dag, har kunnskapen og erfaringene jeg har bygget opp i løpet tiden min på Knut Hamsun hjulpet meg i alt fra førstegangstjenesten i Grensevakten, til mitt engasjement i Den norske Turistforeningen.

Friluftslivsfag har rett hjulpet meg til å vokse til den jeg er i dag. Jeg er absolutt takknemlig til Nordland fylkeskommune og Utdanningsdirektoratet for at Knut Hamsun videregående skole har fått mulighet til å gi meg akkurat denne utdanningen. Aller mest takknemlig er jeg allikevel til de initiativtakerne og lærerne som har brukt flere år av livene sine til å gi ungdom som meg en mulighet til å faktisk bry seg om å prestere på skolen. Disse ildsjelene er heller ikke bare lærerne som ga oss kunnskap til å takle ekstreme forhold i naturen, det er også læreren som viste meg at norsk er spennende og ikke minst sosialrådgiveren som lærte meg å takle kjærlighetssorg.

Selv om min tekst bygger på personlige erfaringer, så finnes det utrolig mange gode argumenter om man leser regjeringens friluftsmelding fra 2016, her er noen utdrag:

• Regjeringen vil ta vare på friluftsliv som en levende og sentral del av norsk kulturarv og nasjonal identitet, og som en viktig kilde til høyere livskvalitet og bedre helse for alle.
• Familien spiller en mindre rolle enn tidligere i rekrutteringen til friluftsliv. De frivillige organisasjonene er derfor viktigere enn tidligere for å lære barn og unge friluftsliv, og for å gi dem gode naturopplevelser. Friluftsliv i skole og barnehage er også viktig i denne sammenheng.
• Hovedmålsettingen i friluftslivspolitikken er at en stor del av befolkningen driver jevnlig med friluftsliv. Regjeringen vil derfor at friluftsliv i nærmiljøet skal prioriteres i det offentlige friluftslivsarbeidet.

Dette noen få utdrag, men friluftsliv og friluftslivsfag spiller helt klart en viktig rolle i fremtiden.

Det er heller ikke bare folkehelse perspektivet som er viktig her. Naturbasert reiseliv er en økende næring i Norge, samtidig som at reiseliv er en av de mest økende næringene i verden. For at reiselivet i Norge skal være lønnsomt, trygt og heller spille lag med naturen, enn å rasere den trenger vi kunnskapsrike og gode naturguider. Jeg har flere venner, blant annet en jeg i dag bor med som studerer akkurat dette. De ferdighetene han har tatt med seg fra tiden på Knut Hamsun er absolutt med på å gjøre han til en bedre guide.

Min plan var også å jobbe med friluftsliv resten av livet, men heldigvis er friluftslivsfag en studiespesialiserende linje, så den dagen jeg fant ut at journalistikk var det jeg drømte om å jobbe med så var det bare å søke. Hadde derimot valgt en ren studiespesialiserende linje et annet sted, ville jeg absolutt ikke hatt den motivasjonen jeg trengte for å få gode nok karakterer til å studere det jeg ville.
Så til dere som er politikere i Nordland fylkeskommune, jeg håper dere kan se litt mer langsiktig på fordelene med å kunne gi ungdom mulighet til å lære mer om naturen, få mer motivasjon i løpet av videregående og til slutt ikke glemme folkehelseperspektivet, eller betydningen Knut Hamsun videregående har i den vakreste delen av Norge: Nord-Salten.

Faktaboks om meg:
• 21 år
• Leder i DNT ung, som er Norges største friluftsorganisasjon for ungdom.
• Gikk friluftslivsfag fra 2014 – 2017.
• Flyttet fra familien Hurum, Buskerud til Hamarøy som sekstenåring.
• Studerer i dag journalistikk TV/radio i Volda.


Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags