Born of the Storm: norsk eksport til Russland

"Spirit of Ecstasy"

"Spirit of Ecstasy" Foto:

Av
DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisa og alt innhold på nett

LeserbrevRolls-Royce Motor Cars Moscow kvinnelige daglige leder driver den mest lønnsomme butikken i Europa. Burde norske eksportfirma satse på en kvinnelig daglig leder eller eier med stort ansvar i dagens Russland?

Britisk ”Spirit of Ecstasy” i Moskva og St. Petersburg

Samtidig med at Storbritannia forlater EU og Russland er blitt delvis isolert fra verdensøkonomien, selger Rolls-Royce Motor Cars Moscow og RRs kontor i St. Petersburg mer enn 100 ultraluksuriøse biler per år. Russland har blitt det desidert største markedet for RR på det europeiske kontinentet.

I årene 2015 og 2016 nådde salget toppen siden RR først ankom Russland i 1910, da landet fremdeles ble styrt av tsar Nikolai 2.

Ifølge den russiske utgaven av motorbladet Quattroruote fra juni 2017 vant Rolls-Royces Ghost i konkuransen «Årets bil i Russland – 2017» i kategorien Premium Luxury Car. I dag mener mange ivrige russiske kunder at dette er riktig tid for å investere i ultraluksus, som ikke går mye ned i verdi, selv i økonomisk ustabile perioder.

Det amerikanske kontinentet er det RRs ledende markedet, mens eksportsalget øker i alle verdensdeler, fra Russland til Japan, untatt Midt-Østen. RRs erfaring med salg av nye og brukte biler viser at det russiske markedet kan være ekstremt attraktivt og ultralønnsomt også i krevende perioder hvis tilbudet følger etterspørselen og riktig ledelse er ansatt.

RR er et spennende case for norsk eksportbransje, som er preget av høye salgspriser. Siden Norge skjelden kan konkurrere med utenlandske tilbydere på pris, har norske eksportører lenge satset på salg av varer av høy kvalitet til high-end segmenter i utlandet. Her har norske eksportører mye til felles med britiske RR.

En forskjell er at i den norske modellen har norske eksportforetak satset på dealerbedrifter i utlandet utelukkende ledet av menn, mens britene ansatte en kvinne som daglig leder av RR i Moskva.

”Hvordan stålet ble herdet”: kvinner i næringsliv

Tatiana Fitzgerald representerer den nye kohorten av kvinnlige sukssesrike toppledere i Russland. Etter omveltningstiden som fulgte Sovjetunionens kollaps, har det oppstått en ny type kvinnelige bedriftsledere i Russland: suksessrik, integrert i Europa og resten av verden.

Et annet eksempel er Ulyana Sergeenko som er godt kjent i verdens motebransje. Hennes siste kolleksjon er blant annet omtalt i italienske Vogue, Haute Couture Fall Winter 2017-18.

Kanskje er det på grunn av dyktig kvinnelig ledelse at Rolls-Royce kan tjene en formue på eksportsalg til Russland? Alt i alt har RR økt salget sitt på verdensbasis i 2016 med 6% i forhold til 2015, og solgt 4.011 biler. Som en følge av dette kunne fabrikken i Goodwood, West Sussex, ansette 100 ekstra arbeidere.

I Norge er balansert kjønnssammensetning i styrer vedtatt ved lov, men dette gjelder ikke når norske foretak tar avgjørelser om hvem som skal lede dealerforetak i utlandet. Heller ikke styresammensetning i slike dealerforetak diskuteres, verken teoretisk eller praktisk.

Jeg har selv vært med på å etablere to dealernettverk for norske eksportbedrifter. Først i Kaunas (Litauen) for fiskeeksport , siden i Moskva & St. Petersburg (Russland) og Aktau (Kasakhstan) for eksport av norske varer til olje- og gassbransjen. Blant kundene i øst var Gazprom Neft Shelf, Exxon Neftegas, Lukoil, Nizhnevolzhskneft, Chevron, BP.

Ut i fra min arbeidserfaring hos eksportbedrifter var etablering av dealernettverk alltid en styresak. Styremedlemmer, daglige ledere, aksjonærer, jurister og jeg diskuterte mange aspekter ved satsingen i utlandet, men aldri om en burde satse på en kvinnelig daglig leder eller eier med stort ansvar i utlandet. Jeg har aldri hørt om slike kjønnsrelaterte beslutninger blant norske bedrifter i eksportbransjen rettet mot det tidligere Sovjetunionen. Mye tyder på at vår corporate governance ikke var sofistikert nok til å etablere og drive langsiktig strategisk salg av kostbare produkter til det tidligere Sovjetunionen. Her kan norske og russiske bedrifter lære av britene.

Det statlige virkemiddelapparatet har kanskje også noe å lære?

Det har aldri vært en kvinnelig leder av Norges handelsrepresentasjon verken i Sovjetunioen eller senere i Russland. Per dags dato er det en god del norske bedrifter som er mer eller mindre aktive i Russland. Kanskje kunne noen kvinnelige ansatte der eller andre steder tenke seg å øke innsatsen sin og gjøre et nytt skritt i karrieren?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags