Togsensasjon i nord

Av
DEL

LeserbrevFra neste sommer skal svenske Statens Jernvegar kjøre persontog på Nordlandsbanen (og de øvrige banestrekningene i midt-Norge).

Det ble resultatet etterat Samferdselsdepartementet i fjor bestemte at disse togstrekningene skulle legges ut på anbud.

Sett med skattebetalernes øyne er dette et sensasjonelt godt tilbud fra SJ. For den ti år lange anbudsperioden krever SJ 1,24 milliarder kroner, mens VY (gamle NSB) ville trengt 7,24 milliarder. Regnet ut fra årets tilskudd til VY, betyr det en besparelse på kommende statsbudsjetter på 6 milliarder over en ti-årsperiode.

Slik går det ofte når monopolister (VY) får operere fritt år etter år. Den samme erfaringen opplevde også vi i Nordland for 20 år siden da de fleste hurtigbåtrutene ble anbudsutsatt.

Så er spørsmålet publikum blir tilbudt av den nye operatøren: SJ har lovet at den gjennomsnittlige billettprisen vil gå noe ned. Tilbudet ellers blir som før - ut fra de kravene Samferdselsdepartementet har stilt i anbudet. Men det vil likevel være opp til SJ å forbedre servicenivået dersom det nye togtilbudet viser seg å bli mer populært enn i dag.

Staten på sin side kan på sin side bruke besparelsene fritt. - Ut fra dagens aktuelle samferdselsdebatt er kanskje det beste forslaget å redusere bompengene med et beløp tilsvarende besparelsene på jernbanen?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags