Ingen steder i Nord-Norge egner seg bedre som trafikknutepunkt enn Bodø

Av
DEL

LederDet mangler ikke på vyer når det gjelder Bodøs framtid. Det skulle da også bare mangle, tross lavere befolkningsvekst enn før og økonomisk motbakke på noen områder. Og få ting gir større håp og bedre sjanser for å bygge en vellykket framtid enn generasjonsprosjektet Ny by- ny flyplass.

Arbeidet med å flytte flyplassen er i god gjenge, og nå kommer også innspillene til hva den nye byen skal fylles med. Og det er her de store mulighetene ligger; klarer ikke bodøsamfunnet å utnytte arealene den nye byen får, hjelper det på lite annet enn flytrafikken at stripa flyttes.

Så langt har mye dreid seg om nye og klimavennlige teknologiske løsninger, og det vil fortsatt være en kjerne i Ny by-prosjektet, sammen med høy bovennlighet. Men vi skal også leve av noe, og her gir også prosjektet nye muligheter.

En av de mest spennende ble lansert i AN i går; en samlokalisering av flyplass, jernbane og havn på Langstranda. En fersk rapport viser et stort potensial for vekst i godstransporten via Bodø de neste årene, mer enn en dobling på 50 år.

Dette gir Bodø en unik mulighet, sier direktør Elnar Remi Holmen i Bodøregionens utviklingsselskap, og får støtte fra Bodø Havn, Bodø Næringsforum og Sparebanken Nord-Norge.

Bodø er det eneste sted i Nord-Norge hvor det er mulig å integrere alle transportformer innenfor ett funksjonelt område, sier Holmen, sentralt i landsdelen og i et knutepunkt med høy forventet befolkningsvekst.

Debatten om framtidas transportløsninger i Nord-Norge går høy for tiden. En ny Nord-Norgebane står på manges ønskeliste, mens andre mener elektrifisering av bil- og flytrafikk er en bedre vei å gå.

Uansett hvilken løsning man havner på er det ingen tvil om at nordnorsk næringsliv trenger nye transportløsninger, i en tid der det går bedre enn noen gang og de store eksportmarkedene fremdeles er langt unna.

I det perspektiv er det svært spennende tanker som trekkes opp ved å gjøre Bodø til et knutepunkt for både båt, fly og jernbane. Og som Holmen påpeker; Bodø er det eneste sted i Nord-Norge der det kan skje.

En egen gruppe arbeider allerede med en såkalt konseptvalgsutredning for Ny by-ny flyplass. Den får nå tilgang til den nye rapporten om transportpotensialet. Rapporten bør tas på største alvor, og integreres i arbeidet framover.

For selv om prosessen alt er i gang, handler dette om et generasjonsprosjekt som skal gi ringvirkninger i 50–100 år. Da er nettopp denne type løsninger – som evner å se ulike transportløsninger samlet, og utviklingen i et så langt perspektiv – en nøkkel til å gjøre de rette valgene.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags