Halloween - en salgsjippo

Av
DEL

LeserbrevAlle helgeners aften 31.10. er etter gammel katolsk skikk (etter en pavelig bulle i år 749) en kveld der forberedelsene til feiring av helgener og martyrer, som ikke hadde sin egen merkedag neste dag, begynner. Siden feiringen skal ære avdøde personer, står døden og all dens vesen sentralt i feiringen.

Katolske irer tok med seg tradisjonen til USA. Her så forretningsstanden etter hvert muligheten til å tjene penger på feiringen.

Før 1990 var det få som brydde seg noe særlig om denne merkedagen i Norge, bortsett fra å tenne lys på gravstedene til avdøde familiemedlemmer på Allehelgensdag, som er lagt til første søndag i november.

Så tok butikkene tak i dagen, etter verste amerikanske manér, først med å fremme salg av godterier til "knask eller knep"- vandringen, en tradisjon importert fra USA. Nå flommer butikkene over av masker og alle typer påkledning, pynt, gresskar osv., og "alle", fra barnehager til gamlehjem, skal feire halloween.

Ifølge AN står privatfolk frem med skryt av at de bruker flere titalls tusen på "feiringen", dvs. festen. Og ifølge media har feiringen "tatt helt av", dvs, en oppfording til å klikke på oppslaget for lese "sensasjonen".

Og media har altså kastet seg på og vier feiringen om kvelden stor oppmerksomhet, mens selve dagen ikke betyr noe. Da er hele feiringen glemt. Omtrent som julaften. Det er gavene på julaften som betyr noe, med god mat og fulle kirker. Selve juledagen er det stille, både hjemme og i kirkene.

Den religiøse betydningen er bleknet fullstendig. Det er handelsstanden, godt hjulpet av media, som har overtatt innholdet i feiringen. Til tross for at han som ifølge mytene burde være midtpunktet i feiringen, kastet pengevekslerne ut av tempelet.

Rart da at handelsstanden ikke har sett muligheten til også å gjøre påsken til et salgsjippo. Forresten har de det: "alle" skal ha "påskemat" med seg til "påskefjellet", i hvert fall ifølge media, så der har dagligvarebransjen, sportsbransjen, hytteprodusenter, fjellhoteller og skibakkene tjent gode penger på "påskefeiringen".

Norge blir mer og mer sekularisert. Det er derfor et paradoks at næringslivet, godt hjulpet av media, har tatt over og driver frem feiringen av religiøse høytidsdager. Gjett hvorfor? Og folket er den nyttige og kulturelt bevisstløse målgruppen - og idioter.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags