Gode, trygge og grønne busser?

Bildet er tatt på Tillitsmann konferansen i FpU 2019

Bildet er tatt på Tillitsmann konferansen i FpU 2019 Foto:

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Plutselig var de nye elektriske bussene et hot tema, det ble vanskelig og ikke dy seg. Nå er det påtidet at noen setter realitetene fram, og ønsketenkingen til side.

Den 7 september 2019 kunne man lese i Avisa Nordland at Bodø kommune skulle ta ibruk Elektriske busser fra 1juli 2020. En historisk dag for miljøsatsing i Nordland, ifølge fylkesrådsleder Thomas Norvoll. Men hvor historisk vil egentlig den dagen bli? Og for hva? Isåfall blir det en historisk dag, for når man kastet store summer skattepenger, rett ut av vinduet.

La oss starte med busskaoset i Bodø, det som oppsto når Fylkeskommunen utlyste anbud for drift av de nye elbussene. Man utlyste anbudet flere ganger og det oppsto et behov for et "mellomanbud" fra 1. januar 2020 og ut juni 2021. Boreal buss AS, vant dette anbudet og overtokk driften fra Nordlandsbuss i ett og et halvt år, frem til juni 2021. Det midlertidige anbudet har i hovedsak vært en stor belastning for sjåfører og passasjerer, med mye forsinkelser og klager. Men i det store bildet har ikke et og et halvt år med problemer noenting å si, ikke sålenge fylkeskommunen får fram symbolpolitikken sin.

For det er nettopp symbolpolitikk denne elbuss satsningen er, og ingenting annet.

I henhold til en av dem som la inn anbud koster de elektriske bussene ca 70 millioner mer en f. eks gassbusser. Dernest skal det også investeres i ladeinfrastruktur, det har omtrent en pris på 55 millioner. Det må også bygges en større parkeringsplass for Bodø bussene, en investering på siden av det hele. Men at det skulle være billig var det nokk ingen i fylkesrådet som tenkte på 2ganger, det ser man tydlig, man skulle nesten tro det var fulle sjøfolk som hadde fått tilgang på skattepengene våre.

Men dette handlet jo ikke om økonomi, koste va det koste vil, symbolpolitikken måtte fram. Alle skal jo se at Bodø er en grønn by. Men gjør elbussene Bodø til en grønnere by?
Det er ingen som kan eller vil domumentere miljøgevinsten med elektriske busser. I Oslo lades de med dieselaggregater. Brukstiden er i beste fall nesten to timer, det betyr at man må ha 10-12 busser for å matche en stk dieselbuss som i det store og hele kan gå 24t i døgnet. Produksjonsklimaavtrykket er i høyeste grad ikke i favør av elektrisk buss, og noen må gjerne bevise at klimaavtrykket gjennom drift er mindre på el. Pr i dag er dette informasjon preget av ønsketenkning og idealisme mer enn fakta. Hva vet egentlig fylkesrådet om disse elbussene, når dem påstår at dette er en historisk dag for miljø? Tror dem at elektriske busser produseres ut ifra luft? Hvor stort klimaavtrykk tror de batteriproduksjonen har? Ikke for å snakke om hva det vil koste klimaet for nye batterier, når dem som står i må skiftes.

Men Bodø sin befolkning godtar nokk dette, vi er jo så tolmodige. Når boreal er vekk, og Nordlandsbuss tar over, da blir vell busstilbudet som normalt i Bodø. Neida, tenk omigjen, for hva skjer når man prøver ut ny teknologi? Jo man får barnesykdommer, et lass av dem. Man kan ved noen få google søk, finne utallige saker om el bussene i oslo og trondheim, fulle av nettop barnesykdommer, som igjen forårsaker forsinkelser og utgifter. Men det tolmodige Bodø folket holder vell ut dette også, fremtiden er jo tross alt elektrisk?

Det er greit at teknologiutviklingen av elektriske batterier har kommet langt, men så er det viktig å holde dørene åpne for alternativene. Vi vet per i dag at fremtidens løsninger kan være mangt, om det er hydrogen, pedalkraft, kjernekraft eller hybridløsninger. Det kan også bli hokuspokus eller noe annet vi ikke helt vet navnet på eller løftene i ennå. Man kan allerede se at ASKO har anskaffet seg 4 hydrogen lastebiler med lastekapasitet på 26 tonn, og en rekkevidde på 500km. Mye mere imponerende en de heleltriske bussene, som i verstfall ikke klarer 200km engang. Er det ikke litt dumt og gjøre en enorm satsning på en ny teknologi, som mest sannsynlig ikke er fremtiden engang? Neida, symbolpolitikken må jo fram, at klima tjener på det eller ikke, spiller jo ingen rolle.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags