La alle barn få tilbud om god og sunn mat i idrettshallen eller på andre arrangementer – også de som ikke tåler gluten!

Å være en del av laget, en i gjengen – er viktig for de fleste barn som deltar i en aktivitet. Uansett om det er idrett, korps eller speideren. Å være den ene som alltid må ha med matpakke når de andre kan løpe til kiosken på stevnet, er ikke en god opplevelse.

Å være en del av laget, en i gjengen – er viktig for de fleste barn som deltar i en aktivitet. Uansett om det er idrett, korps eller speideren. Å være den ene som alltid må ha med matpakke når de andre kan løpe til kiosken på stevnet, er ikke en god opplevelse. Foto:

Av
Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

LeserbrevForestill deg et lite øyeblikk at du er 11 år og spiller fotballkamp. Det er tre minutter igjen av kampen, og det står fortsatt 0-0. 11-åringene er røde i kinnene, svette og slitne. Du får ballen, og endelig er det din sjanse til å skyte mot mål. Keeperen er sjanseløs, og du scorer for første gang på kamp. Alle på laget jubler av glede, og du er så glad! Så stolt! Du har tatt en for laget!

Etterpå vil treneren feire seieren med å spandere vaffel på alle, og øyeblikkets triumf forvandles til en vond klump i halsen. For plutselig føler du at du ikke er en av gutta på laget, du er den på laget som ikke tåler gluten.

Å være en del av laget, en i gjengen – er viktig for de fleste barn som deltar i en aktivitet. Uansett om det er idrett, korps eller speideren. Å være den ene som alltid må ha med matpakke når de andre kan løpe til kiosken på stevnet, er ikke en god opplevelse.

Norsk cøliakiforening har gjort en uhøytidelig spørreundersøkelse for å høre om hvordan utvalget er på ulike stevner og arrangementer, og svaret er dessverre svært nedslående. Heldigvis finnes det noen strålende unntak, men svaret er gjerne at barn og unge med glutenintoleranse må spise medbrakt, eller så blir det pølse i papir. Glutenfrie lomper eller pølsebrød er nemlig bare unntaksvis kjøpt inn. Og ofte spiser man pølsen med hjertet i halsen, for har de i kiosken brukt pølseklypen til glutenholdige brød og lomper også?

Pølser og vafler er uansett ikke den beste maten for aktive barn. Det er en sammenheng mellom kosthold og prestasjon, både når det gjelder prestasjon på idrettsbanen, på scenen og i andre situasjoner der det skal ytes noe. Et viktig fokusområde for Norsk cøliakiforening er derfor å arbeide for at det skal finnes gode, glutenfrie alternativer på flest mulig steder og arenaer.

Med dette som bakgrunn, satte vi i fjor i gang kampanjen «Takk for maten!». Gjennom denne kampanjen ønsker vi å påvirke arrangører av større kultur- og idrettsarrangementer til å ha et godt, sunt og glutenfritt tilbud på arenaene. Det er mange gode eksempler på at det er mulig å få til. I høst har det for eksempel blitt arrangert cuper hvor det ble det servert glutenfri pastasalat, frukt og smoothies, sushi og grillede fiskeburgere med glutenfritt hamburgerbrød til.

Og hvor godt hadde det ikke vært med en kopp varm grønnsakssuppe eller en bakt potet på hustrige høstkvelder? Det er både sunt, godt og naturlig glutenfritt.

Idretts- og kulturlivet i Norge er bygget opp av ildsjeler og frivillige. Vi vet at de fleste ønsker å gjøre en innsats for alle barn – også for de med glutenintoleranse. Og vi i Norsk cøliakiforening vil gjerne dele vår kunnskap slik at flere skal få et godt og glutenfritt tilbud.

Nå står vi overfor innendørssesongen mange steder. Har du tips til idrettshall eller et arrangement som trenger hjelp til å gi et glutenfritt tilbud? Ta kontakt med Norsk cøliakiforening (post@ncf.no) så hjelper vi deg! Og husk: Alle tåler glutenfritt!


Tips til lettvint glutenfri mat:

- Bakt potet med for eksempel stekt bacon, mais og rømme.

- Salat uten pasta og krutonger - med grønnsaker og f. eks. egg, ost, skinke, ananas, reker, tunfisk. Det finnes også glutenfri pasta som kan brukes.

- Grillede maiskolber. Serveres med litt salt og smør.

- Glutenfritt pitabrød - med grønnsaker og stekte kjøtt- eller kyllingbiter med rent krydder.

- Hamburgere eller fiskeburgere med glutenfritt hamburgerbrød/rundstykke. Serveres med salat og ev. litt dressing. Sjekk ingredienslisten på burgerne og dressingen.

- Pølser i glutenfritt brød eller glutenfrie lomper.

- Potetmos og kjøttboller. Enkelt hvis man bruker ferdigstekte kjøttboller (sjekk ingredienslisten) og pulverpotetmos!

- Lettvint grønnsaksuppe. Kan lages av vann, buljong (sjekk ingredienslisten), frosne grønnsaker og eventuelt pølsebiter. Server i kopp med skje.

- Laks i folie. Legg laks sammen med oppskårne rotgrønnsaker i aluminiumsfolie og stek på grill. Server gjerne med en rømmeklatt.

-Oppskåret frukt. Server i plastkrus eller lignende.

-Glutenfrie muffins. Ferdig miks fås kjøpt i de fleste dagligvareforretninger.

-Hjemmebakte glutenfrie kaker og boller. Se www.ncf.no for oppskrifter.

-Yoghurt med rosiner og solsikkefrø, sesamfrø og/eller bær.

-Påsmurte glutenfrie rundstykker/bagetter. Det finnes mange ulike typer glutenfritt på markedet, også singelpakkede.

-Spekemat med rømme og glutenfritt flatbrød/potetbrød.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags