Fauske har bestått prøven

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

Lokale nyheter – 5 kr for 5 uker

LederFauske tid som prøvekommune for snøscooterkjøring er over. En ny, nasjonal scooterforskrift er kommet og den må Fauske heretter tilpasse seg.

Hvorvidt dette vil gjøre det vanskeligere for folk å kjøre scooter eller ikke, er noe uklart. Antakelig vil kun framtidig praksis kunne avgjøre det. Men det er ingen tvil om at det vil gjøre systemet mer byråkratisk, som leder Kjetil Sørbotten i Planutvalget har påpekt.

Det blir slutt på de generelle tillatelsene man før kunne gi, nå må hvert enkelt tilfelle vurderes opp mot loven. Det betyr ikke at alt skjønn er fjernet, men det blir klart vanskeligere for lokale politikere å ta lokale hensyn når de vurdere dispensasjoner. Det er utvilsomt et tilbakeskritt i forhold til lokaldemokratiet, så vil praksis vise om det får noen reell betydning i forhold til mengde scooterkjøring i Fauske.

Det er få ting som splitter befolkningen i enkelte kommuner like mye som snøscooteren. For noen er den et symbol på frihet, og ferdselsreguleringene et av de fremste tegn på en formynderstat som vil nekte oss alt som er gøy. For andre er den en djevel på belter, hvis infernalske støy ødelegger det lille som er igjen av den uberørte naturs skjønnhet og fred. Sannheten befinner seg som vanlig et sted i midten.

Snøscooteren er både et nyttig og artig redskap. Men det er heller ingen tvil om at uvettig brukt kan ødelegge manges naturopplevelse og mulighet for rekreasjon.

Svaret på dilemmaet ligger i en balansert og ansvarlig politikk, som i så stor grad som mulig ivaretar begge hensyn. Det er det som har vært etterstrebet gjennom ulike prøveprosjekter kommuner som Fauske har vært med på. De har testet ut hvordan ulike grader av lokal selvbestemmelse har fungert når det gjelder villigheten til regulering.

Fauske har i stor grad bestått den prøven, og har funnet en balanse som fungerer. At ikke alle scooterkjørere har respektert dette, og kjører okke som, kan ikke brukes for å desavuere den lokale kontrollen. Det er derfor synd om man nå går helt tilbake til et system der strenge, sentrale regler skal styre alt, uten hensynsstaken til lokale særegenheter.

Det er få ting som splitter befolkningen i enkelte kommuner like mye som snøscooteren.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags