Et «korrektiv» som sporer av

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL
Styremedlem Morten Selnes fra Europabevegelsen i Nordland tror at «en 4. jernbanepakke og et ERA kan være et nødvendig korrektiv til et nasjonalt jernbanesystem». Det skriver han i sitt svar til meg i AN 22. november.

Leserbrev                                                                                                                                                                                                                             

Les «Nordland og 4. jernbanedirektiv» her

Overstyring avnasjonal jernbanepolitikk og nasjonale sikkerhetskrav er vel mer enn et «korrektiv», selv sett med Europabevegelsens øyne? Her handler det om at Stortinget vil bli påsatt håndjern fra EU hva styring og tilrettelegging av persontrafikken angår.

Konkurranseutsetting blir ikke lenger en mulighet de folkevalgte kan bruke eller la være, isteden får vi en anbudstvang så lenge EØS-avtalen består. Enhver ny norsk sikkerhetsforskrift må først klareres med EU. Tvister som oppstår i forbindelse med tildeling av sikkerhetssertifikat og godkjenning av materiell, vil bli avgjort av jernbanebyrået ERA og i siste instans EU-domstolen. Selnes tar ikke munnen for full når han medgir at et slikt regelverk ikke er «skreddersydd etter norske behov».

Morten Selnes har neppe sitt eget tog, men han har kanskje bil? Da er han sikkert enig i at det er fornuftig og praktisk at han kunne bytte til vinterdekk i høst, uten først å spørre EU om lov. Statens jernbanetilsyn vil imidlertid måtte utføre sine tilsynsoppgaver under strengt EU-oppsyn og med rapporteringsplikt til ERA.

Grensekryssende jernbanedrift mellom Norge og Sverige var et faktum lenge før EØS-avtalen og før Sverige ble EU-medlem. Gods- og persontrafikken har foregått og foregår «sømløst» som det er, om enn mer uoversiktlig enn før på grunn av flere konkurrerende togselskaper.

Så kan vi være skjønt enige om at mer gods bør over fra vei til bane. Ti år med liberalisert godstrafikk etter EU-regler har gitt motsatt effekt. Det er også åpenbart at Nordlandsbanen og Ofotbanen trenger en kraftig oppgradering, i likhet med resten av Jernbane-Norge.

Nei til EU mener at ubeskåret nasjonal kontroll og forvaltning er den beste garantien for en framtidsretta, sikker og effektiv jernbane.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags