Ett førsteklasseseksempel på hvordan man ikke driver en fylkeskommune

Av
DEL

LeserbrevDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Takket være regjeringen har det aldri vært større overføringer til fylkeskommunene. Derfor er det vanskelig å forstå hvordan fylkesrådet med Nordland Arbeiderparti og Nordland Senterparti i frontlinjen kan legge ned rekordmange buss, båt- og fergetilbud i hele fylket, samtidig som de øker prisene på de få rutene de bevarer. Dette er ett førsteklasseseksempel på hvordan man ikke skal drive en fylkeskommune.

Fra og med 2020 har prisøkningen på fergetilbudet i Nordland økt på det meste med 40%. Dette er en direkte konsekvens av ett fylkesråd som ikke makter å håndtere sine viktigste oppgaver slik det er forventet av velgerne, og de som ønsker, eller er avhengig av å benytte seg av de tilbud som fylkeskommunen skal tilby.

Fylkesrådet bør se til regjeringen når de skal våge å ta opp debatten om fergetilbudet i Nordland. Regjeringen har ansvar for å drifte 16 ferger tilknyttet en rekke riksveier i Nord-Norge. Regjeringen har hatt en prisjustering på bare 3% på fergeprisene, og derfor kan en stille ett undrende spørsmål om hvorfor fylkesrådet finner en prisøkning på 40% fornuftig.

Nordland FpU syns dette er hårreisende og ekstremt oppsiktsvekkende. Vi kan ikke tillate oss å ha ett fylkesråd som ikke tar Nordland på alvor. Det dreier seg faktisk om at hverdagen til folk flest skal gå opp.

Vi i Nordland FpU har truen på Nordland, vi har truen på at Nordland skal være en attraktiv plass for folk utenfor regionen. Vi har mye å by på, og derfor må vi også tørre å vise at vi tar Nordland på alvor. Nordland FrP har gjort det, og nå er det også på tide at Nordland Arbeiderparti også innser at vi må tørre å satse på vårt eget fylke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags