En reise i Nordland

Av
DEL

LeserbrevJeg kommer reisende fra Oslo og har familie og venner på Skutvik i Hamarøy. I vinterferien bruker vi å dra til Skutvik. Denne uken tok jeg og mine to barn på 4 og 8 år turen. Med fly fra Oslo til Bodø og morgenbussen fra Bodø kl. 0722.

Overraskelsen ble stor da bussen stoppet på Oppeid som siste stopp - 2 mil fra Skutvik. Dette har jeg aldri opplevd før. Skutvik har alltid vært et naturlig endestopp på all landtransport i dette området. Skutvik blir kalt «Porten til Lofoten». Dette fordi hurtigbåten eller fergen fører mennesker videre til forskjellige destinasjoner til vanns, blant annet Svolvær og Lofoten.

Jeg spurte bussjåføren hvorfor Oppeid plutselig var blitt endestopp for denne reisen. Bussjåføren var tydelig oppgitt, hadde ikke noe godt svar på dette, og henviste til Nordland fylke, som bestemmer transport i området.

Jeg og mine barn klarte oss greit denne dagen. Jeg hadde heldigvis en onkel som kjørte oss den siste biten til Skutvik. Det urovekkende er at tvilsomme og uforståelige avgjørelser rundt transport i distriktene er etterhvert blitt mange.

Jeg tenker med dette hva som skjer med fraflytting i distriktene. Med utarmingen av skapervilje og kunnskap. Hvordan i all verden skal innovatører og mennesker med troen på et liv i utkanten, ville etablere virksomhet når transport og kommunikasjon ikke er med på laget?

Det skal ikke oppleves som et C-moment å komme seg fra by til land. Eller fra distrikt til distrikt i så måte. Dette ansvaret ligger hos Nordland fylke og ikke i Oslo som man har hørt tidligere.

Det ligger vedtak i stortinget på at det skal bo folk i distriktene. Fra Soria Moria-erklæringen kan man blant annet lese: «Regjeringa vil gi folk reell valfridom i kvar dei vil bu, og leggje grunnlaget for å ta heile landet og dei ulike naturressursane i bruk. Regjeringa har eit sterkt ønske om at alle menneske i heile landet skal kunne utvikle evnene sine og leve gode og meiningsfulle liv».

Da oppleves det som bemerkelsesverdig at fylket motarbeider dette med sin politikk på transport.

Videre har man det enorme potensialet rundt turismen. Det finnes vel knapt et område i verden som har større potensiale for økt turisme enn Nord-Salten. Men hvordan tenker turistoperatørene når transporttilbud, reisetider og priser er høyst uforutsigbare?

Befolkningen, næringslivet og turistnæringen har krav på å få vite hvordan Nordland Fylke tenker rundt disse spørsmålene.

Ville plutselige nedleggelser av transport i område med folk blitt godtatt for eksempel på Østlandet? Selvfølgelig ikke.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags