Dyr etterpåklokskap

Gang- og sykkelveger med fine bruer monner ikke mot en slik trafikkmaskin.

Gang- og sykkelveger med fine bruer monner ikke mot en slik trafikkmaskin. Foto:

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LeserbrevSiste Teknisk Ukeblad omtaler Smartere transport Bodø, et prosjekt til 50 millioner som går ut på å utvikle miljøvennlige løsninger for mobilitet i Bodø de neste fem årene. I artikkelen uttaler prosjektleder Siri Vasshaug følgende: Vi har et mål om å få folk til å slutte å bruke privatbil, men det forutsetter at alternativene er minst like gode eller bedre".
 

Stakkars Siri. Etter at de folkevalgte (helt opp til Stortinget) vedtok å legge innfartsvegen i tunnel, og dermed fjerne det aller meste av bilkøene, er dette blitt en bortimot umulig oppgave. Utgangspunktet ville vært uendelig mye lettere hvis prosjektet hadde vært etablert og gjennomført (helhjertet) for ti år siden. Da kunne nokså beskjedne tiltak gjort reisen fra Mørkved til sentrum i rushtida raskere på sykkel eller med buss enn med bil. Som en aldri så liten bonus ville reduksjonen i biltrafikk gjort tunnelen til et par milliarder overflødig.

Uansett hvor "smart" prosjektet måtte være, kan det dessverre ikke kompensere for tidligere politisk dumskap. "Etterpåklok" er et langt mer presist begrep. Det beste vil være å bruke budsjettet til å dokumentere den negative miljøeffekten av tunnelen på Rv 80, og kommunisere resultatet ut til andre byer som planlegger lignende utbyggingsprosjekter. Kanskje det kan forhindre dem i å gjøre samme fadese.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags