- Deres markedsføring av Bodø kan sammenlignes med en god suppe

Av
DEL

LeserbrevTherese Korsvik Eliassens innlegg «Bodø under overflata» var et svar til mitt innlegg «Bodø i Vinden – og usunn patriotisme». Her kommer mine kommentarer til Thereses innlegg.

Du skriver blant annet om den utrolige naturen i regionen vår. Her vil jeg ta opp tråden. Jeg er selv forferdelig glad i naturen i Bodø og omlandet rundt. Jeg husker spesielt en julidag i fjor. Jeg fullførte fjelløpet Børvasstindan Classic for andre år på rad (det må være lov å snikskryte litt). Da jeg omsider kom i mål mørbanket etter 30 km ved Valnesvatnet kunne jeg nesten ikke tro hvilken fantastisk reise jeg hadde vært en del av. JA! – vi er utrolig heldige som bor her vi bor. Så over til saken.

Du skriver at jeg har bedt dere bruke mindre tid på markedsføring, og heller ta tak i konkrete utfordringer. Det er ikke helt rett. Selvfølgelig skal dere markedsføre. Det var innholdet jeg reagerte på. Deres markedsføring av Bodø kan sammenlignes med en god suppe. Suppa har stått til koking og vært klar for servering en god stund. Det øyeblikket dere lanserte Oslo VS. Bodø kokte suppa over, og de færreste vil ha svidd suppe.

Et sentralt spørsmål Bodø i Vinden må stille seg er hvordan de diskuterte filmsnuttene blir mottatt i andre byer, som Oslo for eksempel. Det faktum at Bodø i Vinden må rakke ned på hovedstaden kan for mange stå som et godt bevis på at man i Bodø lider av lillebrorkompleks. Dermed kan filmene – i stedet for å sørge for at Bodø utfordrer konkurrenter som Oslo og Tromsø, og får dem til å «skjelve» i buksene – bidra til å forevige et syn om at Bodø er og forblir en lillebror. Ikke bare befolkningsmessig, men også intellektuelt.

Det er et problem med de nevnte filmsnuttene, og markedsføringen til Bodø i Vinden for øvrig - arrester meg om jeg tar feil: Begge deler later til å slå best an hos folk som allerede bor i Bodø. Utflyttede Bodøværinger, og personer med tilhold andre steder i landet, ser ut til å være mer skeptiske. Tror dere oppriktig at Bodøungdom i Oslo flytter tilbake til Bodø på grunn av filmene deres?

Jeg drister meg til å stille spørsmålet om meningen med Bodø i Vinden er å markedsføre Bodø for folk som allerede bor i byen? Her bør kanskje Bodø i Vinden endre kurs for å ikke ende opp som en «fest for de allerede innvidde», mens de som er målskiven for markedsføringen bare rister på hodet. Hva er da vitsen? Du påpeker selv at personer med livet sitt i andre byer reagerer på innholdet. Da mener jeg varsellampene bør lyse.

Du kommenterer mitt innlegg på følgende måte: «På grunnlag av blant annet tall som har vært på trykk i Avisa Nordland, mener du det er feil av Bodø i Vinden å fremstille en harmonisk barnehagetilværelse i byen vår. På en måte har du rett - vi setter harmonien på spissen.» Så langt er jeg med. Du skriver så «For vi stresser om morgenen, vi òg. Men, tallene du opererer med er feil». Her er det ikke jeg som tar feil, men du. Jeg henviste ikke til noen tall fra Avisa Nordland. Jeg henviste til en beskrivelse av en situasjon fra Avisa Nordland. En kaotisk som sådan. Det er en gyldig regel i akademia som sier at man trenger ikke nødvendigvis å gå god for alt som står i boka selv om man stjeler et poeng eller to fra den aktuelle boka.

Det er positivt at Bodø i Vinden tar kritikk, og det er flott at dere skjønner at det kan være lurt å justere kursen litt. Det er alltid konstruktivt å få et utenfraperspektiv, særlig i Bodø nå om dagen. Det er fort gjort å la seg rive med. Det er jo så mye flott som skjer i byen vår med Ny by – ny flyplass som kronen på verket. Det skal vi være stolte av!

På Facebook skrev dere i Bodø i Vinden til meg at dere driver med kommunikasjon – ikke politikk. Jeg er fullt klar over at de primære arbeidsoppgavene til Bodø i Vinden er kommunikasjon, markedsføring og reklamering for Bodø og omkringliggende region, og ikke samfunnskritisk arbeid med politisk innhold. Tematikken derimot som tas opp i de nevnte filmsnuttene, er i høyeste grad politisk ladet. Dermed vil jeg påstå at dere driver litt politikk likevel. Verden er ikke så sort/hvitt at man bare kan bestemme seg for å ikke drive med politikk i bransjen deres. Sannheten er ikke sort/hvitt den heller. Den finnes i gråsonene – I nyansene. Det er på sin plass å trekke fram et sitat som har blitt tilegnet den russiske revolusjonslederen Vladimir Lenin: «Det er en gammel sannhet at man i politikken ofte må lære av fienden». I dette tilfellet er fienden bare meg. En Bodøværing – som spiller på samme lag, kanskje samme stafettlag til og med, i disse OL-tider..

Jeg spissformulerte bevisst det første innlegget mitt med beskrivelser som «substansløs propaganda», og jeg ventet meg en reaksjon. Reaksjonen kom – og den holdt et høyt nivå. Det er positivt at Bodø i Vinden har deg med på laget. Du virker drivende dyktig. Det lover godt for framtiden.

Bodø og Salten er fantastisk flott. Vi har et unikt produkt, og det vet vi. Vi bor midt i eventyret – da trenger vi ikke rakke ned på andre. Det er vi for gode til!

Mvh Fredrik Grønning Lie – Bodø-patriot, lektor og historiker (i akkurat den rekkefølgen)

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags