GODT NOK FOR FOLK I NORD?

Her er røyken fra et  cruiseskip som ligger til kai i Bergen. Vil vi ha det slik i hele Nord-Norge ?

Her er røyken fra et cruiseskip som ligger til kai i Bergen. Vil vi ha det slik i hele Nord-Norge ? Foto:

Av
DEL

LeserbrevHorribelt utspill om cruiseanløp fra nordnorske ordførere har vekt hele landsdelen, det skrives apropos og leserbrev over hele Nord-Norge. Og det viser seg at folk fra sør ikke ønsker at vi nordpå skal ødelegge den jobben som lokalbefolkningen særlig på vestlandet har kjempet. Derfor fikk vi i Naturvernforbundet i Salten en utstrekt hånd fra Hordaland.

For en uke siden vedtok Bodø kommune å finansiere landstrøm i Bodø havn. Det er skritt i riktig retning. Det viser seg nemlig at det er sjøfarten som er klimaverstingen i byen. Men landstrøm kommer ikke til å gjelde cruisetrafikken. Kapasiteten til å gi landstrøm til cruiseskip er rett og slett ikke stor nok.

Begrensninger

Folk i sør har i mange år sett på at cruisetrafikken har ødelagt nasjonale fjorder som Geirangerfjorden og indre deler av Sognefjorden. Bergen har hatt røyken liggende over byen, og bismaken av turistinntektene har nå blitt så store at de har innført begrensninger på antall skip som kan ligge ved kai. De har også nå fått vedtatt at det skal etableres landstrøm. Nå griper ordfører i nord muligheten og vil ha cruisetrafikken nordover på tross av den kampen som folk sørpå har kjempet.

Folkelig motstand

Etter stor folkelig motstand blant annet i verdensarvfjordene og Bergen, har de varslet nye krav til cruisetrafikken: Alle anløp skal være utslippsfrie og bruke landstrøm fra 2026. Også Oslo, Stavanger og en rekke andre havnebyer legger nå ned et stort arbeid for å rydde opp i denne skitneste av våre transportformer. Lokalbefolkningen jubler.

Cruisenæringen begynner omsider forstå at de må få farten opp og investere i utvikling av ny teknologi. Dette skjer ikke av seg selv, men skyldes press fra miljøorganisasjoner og modige folkevalgte, som ikke har latt seg skremme av truslene fra rederiene om at de bare kan gå andre steder om de ikke får det som de vil.

Ønsker utslippsverstingene velkommen

Det er naturlig å forvente at andre, norske cruisedestinasjoner, som dem i Nord-Norge og Svalbard, støtter dette og følger opp med lignende krav. Men ikke! I et innlegg på reiseliv.no fra femten nordnorske ordførere, fra Sør-Varanger via Tromsø til Bodø og Brønnøysund, beskriver disse folkevalgte de nye kravene sørpå som en mulighet for økt aktivitet i sine havner, og ønsker utslippsverstingene velkommen nordpå. Nordlendingene skal altså overta lokalforurensningen og klimagassutslippene, når folk i sør endelig kan bli kvitt dem!

10 graders temperaturøkning

I stedet for å være med å på presse på for ny og utslippsfri teknologi for disse klimaverstingene (cruiseskip har mer utslipp per passasjerkilometer enn flytrafikk), vil de nordnorske ordførerne hjelpe til med å forlenge levetiden til fossilskipene. På toppen av det hele foreslår ordførerne at cruiseturistene først skal fly opp, før de sendes ut i båt. Dobbelt opp med utslipp med andre ord. Det blir ekstra ille når vi tenker på at klimaendringene vil merkes mest nordpå, med opp til 10 graders temperaturøkning på Svalbard og 6 grader i Nord-Norge i dette århundret. Da blir det ikke mye nordnorsk vinter igjen å vise fram.

Kom på banen!

Nå må innbyggerne nordpå komme på banen og protestere før det er for sent. Kravene som stilles til anløp sørpå må gjøres nasjonale.

Bodø har nå en mulighet til å vise at de er på riktig vei, men tør de høyne egne klimaambisjoner og følge byene sørpå? I Bodø har vi også toget. Vi har bedre mulighet for å tilrettelegge for et mer bærekraftig reiseliv enn de fleste nordnorske byer har. Eller er alt av miljøambisjoner glemt når tåka av ny flyplass og cruisetrafikk ligger over byen?

Ordføreren i Bodø kan vel ikke mene at det som er for skittent sørpå, er godt nok for Bodø?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags