Du risikerer å bli sittende fast dersom du går i land på «feil» øy - svar til Torild Skogsholm

Av
DEL

LeserbrevFørst vil jeg takke for leserbrevet. Viktig at folk som bor eller har hytte på øyer i Nordland forteller om hva som er bra og hva som er hindringer for ferdsel med hurtigbåter og ferjer.

Til det som tas opp i leserbrevet har jeg følgende svar og kommentarer.

Behovsanløp på båt ble innført fordi vi så at vi hadde mange anløp hvor det ikke var reisende som skulle med båten. Innføring av behovsanløp på disse stedene betyr at vi sparer produksjon, som igjen bidrar til miljøet. I tillegg er det med på å korte reiseveien – ofte i dårlig vær – for passasjerer som allerede er ombord på båtene.

Når det gjelder bestilling av behovsanløp, er det slik at dersom du eksempelvis reiser fra Bodø til Vokkøy, trenger du ikke bestille. Da er det nok at du kjøper billett om bord. Bestilling må gjøres dersom du ønsker å reise fra eksempelvis Vokkøy. Noe av grunnen til at rutiner for bestilling av behov ble endret, er blant annet av sikkerhetshensyn. Mannskapet på fartøyene fikk til tider mange telefoner da de i utgangspunktet burde konsentrere seg om drift av fartøyet.

Det er dessverre riktig som Skogsholm skriver at vi har forskjellig informasjon på nettsiden og på ruteoppslagene. Dette skyldes at det ved utarbeidelse av ruteoppslag ble bestemt at behovsanløp måtte bestilles dagen i forveien. Etter at sesongens oppslag var produsert/distribuert, ble det etter innspill endret på fristene for bestilling. Bestillingsfristen for turer som skulle gå etter kl. 12.00 ble forskjøvet til «reisedagen senest kl 10.30. Altså en forbedring.

For dagens bookingsystemet er det dessverre slik at dette ikke er koblet opp slik at behovsanløp utløses ved forhåndsbooking av billett. Vi jobber med å forbedre våre systemer løpende og i dag er vi sånn sett kommer lengre enn for noen år siden, men vi har enda en vei å gå i å få forbedret systemene innenfor billettering og booking.

Senterpartiet har og vil fortsatt ta folk på alvor uansett om de bor på ei øy eller i en by. Mener at jeg selv har gjort det ved å møte folk og høre på hva som er deres løsninger så vel lokalt, som mer overordnet. Nordland er langt med stort sett stor produskjon av ferjer, hurtigbåter og busser. Det meste flyter god hver dag, også til øyene rett utenfor Bodø der det er stort sett samme produksjon av ruter som tidligere, nettopp fordi vi har lyttet til de lokale og tatt dem på alvor.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags