Det er ditt ansvar, Nordlund!

Kysten: De fleste i Nordland bor ved kysten og det blir umulig å utvikle landsdelen vår videre uten at sjøveien blir utviklet og utbedret som annen infrastruktur. Illustrasjonsfoto.

Kysten: De fleste i Nordland bor ved kysten og det blir umulig å utvikle landsdelen vår videre uten at sjøveien blir utviklet og utbedret som annen infrastruktur. Illustrasjonsfoto.

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

MeningerFylkesråd Wilfred Nordlund: Hvor få biler må bruke en vei før den legges ned eller stenges? Kan du se for deg en fylkesvei, en innfartsåre til byen som er stengt om vinteren? Hva all verden er grunnen til å bruke helt andre argumenter når det gjelder sjøveien enn landeveien? Sjøveien er grunnen til at Norge er Norge. For Norge betyr «veien mot nord». Nordlund, går du inn for stenging av denne veien?

De fleste i Nordland bor ved kysten og det blir umulig å utvikle landsdelen vår videre uten at sjøveien blir utviklet og utbedret som annen infrastruktur. To globale vekstnæringer, havbruk og opplevelsesturisme, er avhengige av infrastruktur langs kysten. Det være seg hurtigbåter og ferger, oppgraderte brygger og kaianlegg.

Jeg håper at du, Wilfred ikke som dine forgjengere henger deg fast i 80 og 90-tallets løsninger, men evner å se fremover på moderne løsninger for sjøveien. Det er livsfarlig for utvikling å videreføre gårsdagens klokkertro på kompisbeslutninger, gutteklubber og kostnadskutt. Det er kritisk for næringsutviklingen langs kysten at våre politikere forstår at utvikling skapes gjennom fremtidsrettede løsninger. De er faktisk billigere, så ikke narr oss med kutt i budsjettene.

De tidligere fylkesrådene, veisjef, Torghatten Nord etc., har hatt begge beina i samme puddingen, og siden de stort sett har snakket med hverandre, har de ikke visst at de står stille. Du har invitert til dialogmøter, der regner jeg med at du trekker inn nye, offensive kapasiteter.

fylkeskommunen trenger å øke sin innkjøpskompetanse og sikre seg offensive kontrakter med ulike aktører. Forventninger om vekst må ligge til grunn i kontraktene. Krav til Torghatten om å øke passasjerantallet. Økt antall turister sommer som vinter, sikre tilbudet til fastboende.

Markedsføring av hurtigbåter og ferger, lokalt, nasjonalt og internasjonal må profesjonaliseres og ikke minst gjøres. Digitaliserte løsninger med webbasert bestillingsportal må på plass. Det må stilles krav om vekst for godshåndtering på hurtigbåter. Fremtidsrettede teknologivalg må gjennomføres. Med ny teknologi kan en spare opp til 60 prosent av drivstoffkostnadene. Mulighetsstudien som er utarbeidet av Bellona og Siemens om teknologivalg for ferger, bør fylkespolitikere, innkjøpsansvarlige og ansatte i Torghatten sette seg inn i. Den anslår en driftsbesparelse på 700 millioner kroner, sammen med betydelige utslippsreduksjoner av CO2 og Nox.

Fylkesveien – sjøveien mellom Svolvær og Skutvik må gjenåpnes på vinteren. Sambandet er en fylkesvei inn til en by, «hovedstaden» i Lofoten. Det er en meningsløs beslutning som hindrer utvikling inn mot Svolvær for turistnæring, havbruk og handel. Nytt opplevelsessenter (Cermaq) er planlagt på Hamarøy.

Å stenge veien er reaksjonært og trassig all den tid ferga går mellom Svolvær og Skrova, og lønn, vedlikehold og drivstoff brukes uansett Salten regionråd, Hamarøy kommune, Vågan kommune bør gå sammen i et prosjekt med mål om gjenåpning av fergesambandet. Dere får det lett på plass igjen gjennom et ryddig og målrettet prosjektarbeid.

Fergesambandet er en nødvendig del av fylkesveinettet som i fullt alvor ikke kan være vinterstengt.

Turid Rønning

forretningsutvikler Nordland

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags