(Tidens Krav): Den 50 fot lange seilskuta ble ustyrlig i opptil seks meter høye bølger etter at rorbladet brakk rett av om morgenen langfredag.

– Det var dramatisk, men vi er ganske rolige av oss begge to. Vi fryktet vel aldri for livet, men hadde vi ikke søkt hjelp så hadde vi kanskje drevet rundt der ute ennå. Seilbåten må vi regne som tapt, sier Waagbø på telefon fra Gran Canaria.

Videoen er hentet fra det portugisiske luftforsvaret

Lavtrykk

Kona jobber som lærer på den norske skolen på øya, og båten har vært seilt flere ganger mellom Kristiansund og Kanariøyene. Nå i påska skulle Svein seile den opp etter to år i havn på den spanske øygruppen, med den erfarne seileren Jan Louis Myklebust som mannskap.

– Det var meldt et ganske kraftig lavtrykk over Madeira som ville gitt oss kuling imot, så vi valgte å gå mest mulig rundt det ved å velge en rute lenger vest, i retning Azorene. Det var en flott og kontrollert seilas i 7–9 knops fart med vinden fra styrbord, forteller Svein.

Etter fire dagers seilas økte vinden på og sjøen ble litt røffere.

– Det var akkurat som meldt og noe vi var forberedt på. Vi justerte seilføringen og hadde ingen problemer, inntil et kvarter før jeg skulle gå på vakt fredag morgen. Da våknet jeg av at båten kastet på seg etter en større bølge. Jeg løp ut og ropte til Jan Louis at han måtte få kontroll på båten.

– Den lar seg ikke styre!, ropte 78-åringen tilbake.

Nærmere undersøkelser tydet på at rorbladet hadde brukket tvers av.

– Det var ikke noe smell, så jeg tror ikke vi traff noe i sjøen. Kanskje var det et slags tretthetsbrudd der en ekstra stor bølge til slutt sørget for å slå roret av, mener Waagbø.

Rullet rundt i sjøen

Du prøvde å få nødstyring på båten med drivanker, men det var opp til seks meter høye bølger og vanskelig å få til. Båten ble i stedet liggende og rulle på tvers i sjøen.

– Det var ikke slik at vi fryktet at den ville gå rundt, men man blir fort sjøsyk og kan ende opp som temmelig apatisk om man blir liggende slik for lenge, sier Svein.

De befant seg da i «ingenmannsland» mellom Azorene og Madeira, like langt fra land som fra Kristiansund til Shetland. Ingen båter var nær nok til å respondere på oppkall.

– Etter et par timer der vi forsøkte ulike løsninger, innså vi at det ikke var annen råd enn å utløse nødpeilesenderen. Det utløste en forbilledlig redningsaksjon iverksatt fra hovedredningssentralen i Bodø. De fikk styrt et tankskip i vår retning, som etter hvert kom nær nok til å få bekreftet over radioen at vi var i god behold. Via deres kraftigere sender fikk vi så kontakt med redningstjenesten på Azorene, sier skipperen.

To timers tur

En illustrasjon på avstandene var at helikopterturen ut til havaristene tok to timer, altså lengre enn fra Kvernberget og ut til Haltenbanken.

– Vi måtte hoppe i sjøen, bli heist opp derifra for så å bli brakt inn til undersøkelser på sykehuset på Punta Delgada på Azorene. Jan Louis pådro seg noen mindre skader som ble plastret, ellers var vi begge i fin form, forteller Svein Waagbø.

Men han innrømmer at det var forferdelig å ta farvel med den vakre seilbåten, som har vært i familiens stolte eie siden 2007. Det var ikke mulig å få slept den til land.

– Det var grusomt å se den forsvinne i horisonten. Det var en nydelig skute, sier kristiansunderen.