Pristest: Resultatet skaper bekymring

TESTER:Enhver.no har testet Norges seks største dagligvarekjeder over tre uker. Vinneren ble Kiwi.

TESTER:Enhver.no har testet Norges seks største dagligvarekjeder over tre uker. Vinneren ble Kiwi. Foto:

Av
DEL

At to kjeder deler førsteplassen skjer kun i ett av over 100 tilfeller.

- Tegn på at konkurransen er mindre tøff enn før, sier Tom Ystaas i Enhver.no.

Kiwi kommer nok en gang på topp i andre utgave av Nettavisen Økonomis dagligvarebørs. De har dermed vært på billigtoppen fire uker på rad. Denne gangen må de imidlertid finne seg i dele topplasseringen med erkekonkurrenten Rema 1000.

Begge lavprisaktørene, som er Norges to største dagligvarekjeder, endte begge på 898 kroner i en handlekurv bestående av 34 varer.

Coop-kjedene Extra og Obs halser etter de to markedslederne, med handlekurver som koster henholdsvis 24 og 30 kroner mer.

Testen var gjennomført tirsdag i uke 4 i Oslo.

Du kan se hele testen nederst i saken.

Ett av under 100 tilfeller

Tom H. Ystaas i Enhver.no, som utfører pristesten, sier at det er svært uvanlig at prisene mellom to kjeder er helt like.

- Vi har gjennomført rundt 250 pristester og det har skjedd en gang før at det er delt førsteplass mellom to kjeder. Det er interessant, men også litt tankevekkende. Det kan tyde på at kjedene ikke presser hverandre like mye som de har gjort tidligere, sier Ystaas til Nettavisen.

Han mener at hvis konkurransen mellom kjedene var tøffere ville det alltid være slik at enkelte priser var forskjellige mellom kjedene.

- For noen år siden så vi at prisene på enkeltvarer ble kuttet fortløpende. Da var alltid en kjede litt billigere. Resultatet denne uken kan tyde på at kjedene sier seg fornøyd med å være på samme nivå som konkurrentene, sier Ystaas.

Han sier at han ser mindre prisforskjell mellom lavpriskjedene og supermarkedkjedene, som Meny, Mega og Spar.

- Det kan også tyde på konkurransen mellom lavpriskjedene ikke er like tøff som før, sier han.

Kjedene: - Vi presser priser

Ingen av lavpriskjedene kjenner seg igjen i påstanden om at konkurransen mellom dem er mindre enn før.

- Denne testen viser et øyeblikksbilde av prisene på et lite utvalg varer. Kiwi er og skal alltid være billigst. Denne måneden har vi kuttet prisene på 70-150 fiskeprodukter tilsvarende momsen, og vi presser priser hver eneste dag. Vi opplever beinhard konkurranse på pris, og vi gir oss aldri, sier Arvin til Nettavisen.

Også Mette Fossum i Rema 1000 insisterer på at kjeden jobber knallhardt hver dag for å tilby kundene lave priser.

- De siste to ukene har vi senket prisen på over 500 varer. Vi er glad for at enhver.no sin pristest viser at vi lykkes, og vi skal fortsette arbeidet for å gi kundene den laveste sluttsummen på kassalappen, sier Fossum til Nettavisen.

Extra kutter prisene

Harald Kristiansen i Coop sier at de registrerer at de er litt dyrere enn konkurrentene på kun fem varer og at de ordner opp i det med en gang.

- Men det er veldig små marginer og vi justerer prisene umiddelbart, sier Kristiansen til Nettavisen.

Han sier at Coop ikke kjenner seg igjen i påstanden om at det er mindre konkurranse enn før.

- Vi følger konkurrentene og skrur priser hver eneste dag for å være like billig. Denne gangen var vi 24 kroner dyrere, men det endrer vi nå, sier Kristiansen.

Artikkeltags