Terningkast 5: Kings Of Convenience

Foto:

Av
Artikkelen er over 10 år gammel

Declaration of dependence. (EMI)

DEL

Elegant, vakkert og behagelig. Akkurat nå er det ingen som låter som Kings of Convenience.

Bergenserne Eirik Glambek Bøe og Erlend Øye fortsetter i samme stil som det de leverte på sine to første plater. Erlend Øye får ut sine rytmiske behov og sin lyst til å skape et større lydbilde med bandet The Whitest Boy Alive. Når han er en av Kings of Convenience er han stille og dempet, og samarbeidet mellom disse to talentfulle kompisene kan nok en gang få noen til å kalle dem Norges svar på Simon & Garfunkel.

Det er først og fremst deres to tilbakelente og harmoniske stemmer som gjør dette albumet til en nydelig lytteopplevelse. De spiller nydelig på sine akustiske gitarer, og på noen av låtene slipper produsent David Bertolini med ståbass og Tobias Helt på fiolin. Bak de minimalistiske arrangementene skjuler det seg sterke melodier som gror seg fram til å bli sterkere og sterkere for hver lytt.

Singelen "Boat behind" er en liten lykkepille blant de lavmælte låtene, og akkurat nå er det ingen i verden som høres ut som Kings of Convenience. Det gjør dem høyt respektert og elsket av mange i Storbritannia og andre europeiske land. Interessen for Bøe og Øye vil bare øke etter denne utgivelsen. De står for stillhetens magi med musikk som er tuftet både på klassisk musikk, pop, visesang og folkemusikk.

"Declaration of dependence" har en balsamerende effekt som gir deg ro og sjelefred. Kings of Convenience er musikkens svar på spa.

Artikkeltags