Gå til sidens hovedinnhold

Bygg ny flyplass i Mo i Rana nå. Vis handling!

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Vi har med stor bekymring registrert den usikkerhet som nå er skapt rundt etableringen av ny stamflyplass i Mo i Rana. Situasjonen ved at prosjektet nå ser ut til å seile en meget usikker og langvarig seilas innenfor Avinor-systemet kan i verste fall medføre at hele flyplassprosjektet blir skrinlagt. Kanskje til stor glede for enkelte. Vi mener at bygging av en ny storflyplass på Helgeland er ett av nasjonens viktigste og mest nødvendige samferdselsprosjekt. Dette i en region og by som er vertskap for noen av nasjonens fremste industribedrifter og hvor flere nye og internasjonale foretak er på plass. I tillegg kommer at neste store etablering kan bli ny batterifabrikk i regi av Freyr. Denne fabrikken alene vil ha behov for mer enn 2000 ansatte.

Tidligere samferdselsminister Solvik Olsen ga i realiteten grønt lys for realisering av Polarcirkelen Lufthavn i januar 2014 og antydet byggestart i 2017. Statsråd Dale ga Polarcirkelen Lufthavnutvikling (PLU) tillatelse til å iverksette anbudskonkurranse i februar 2019, der PLU med Nye Veier som rådgiver fikk en vinner og pris innenfor den vedtatte NTP-rammen. Statsminister Erna Solberg tok det symbolske første spadetak i 2017. Nå er det på tide at spadetak nr. to tas. Høyre har mye av æren for at prosjektet er kommer så langt som det er. Nå står imidlertid Høyre i fare for å miste oppsiden med å bli partiet som sikret flyplassen.

Entreprenørselskapene PEAB/HÆHRE (som vant anbudet) er klar til å starte bygging av ny flyplass i år og ønsker å underskrive kontrakt med det første. Vi frykter at dersom PLU-kontrakten havarerer, så havarerer også prosjektet. PEAB/HÆHRE er svært renomerte selskap, som kjapt og for en billig penge for staten kan gi Helgeland og Nordland et nytt løft.

Et løft som kan gi umiddelbare effekter i bygg og anleggsbransjen i disse corona-tider i tillegg til å understøtte etableringen av batterifabrikken. En ny flyplass vi komme til å gi varige effekter for et av landets viktigste industrimiljøer.

Vi mener at det rett og slett vil være svært god samfunnsøkonomi dersom regjeringen nå benytter seg av de 450 mill kr. som Rana Kommune har stilt til disposisjon for prosjektet.

Det er helt avgjørende at regjeringen i løpet av høsten sikrer flyplassprosjektet finansiering slik at kontrakten med PEAB/HÆHRE kan benyttes med oppstart i vinter eller senest vår/sommeren 2021.

Til slutt handler dette om en ting: Politisk vilje til å gjennomføre! Både statsminister Erna Solberg og samferdselsminister Knut Arild Hareide må nå vise gjennomføringsevne. Flyplassprosjektet har vært utredet i årevis. Det vil være fullstendig uakseptabelt om motkreftene i embetsverk eller andre miljøer skal lykkes med en usikker og meget fordyrende utsettelse eller i verste fall gruse hele flyplassprosjektet. Derfor må nå Knut Arild Hareide gi Avinor en tydelig beskjed om å iverksette regjeringens og ikke minst Stortingets ordre. Skjer ikke det er vi redd for at regjeringspartiene vil bli hardt straffet ved kommende Stortingsvalg i Nordland.

Kommentarer til denne saken