Det begynner bli litt skremmende når Bodø By og Avisa Nordland klarer publisere en sak om sikten i en buss som skal ha skjedd en av de første dagene bussene var i drift i Bodø, dette altså nesten en og en halv måned etter hendelsen, var der ikke noe ferskere nytt å komme med?

For å ta akkurat denne saken så føler jeg meg ganske så trygg på at inntrykket passasjeren har er noe annerledes en den reelle situasjonen for sjåføren, han hadde nok sikt nok til å kjøre bussen, når det er sagt så er det selvfølgelig ikke ønskelig at det skal se slik ut uansett.

Det har i tiden vært mange saker i avisene, sanntidssytemet har vært nede, billettmaskiner har manglet, ruter har vært forsinket og busser har vært fulle.

Det aller meste har handlet om ting fylkeskommunen rår over,

For både NFK, Boreal og oss sjåfører har dette vært en veldig røff overgang, årsaken er at det har vært svært kort tid fra Boreal fikk anbudet og til det skulle startes opp, dette pluss det faktum at man i den perioden man skulle jobbe med å få ting på plass ble hemmet av at det var i gang anbudsprosess for det neste anbudet som gjorde samarbeidssituasjonen svært vanskelig.
Når det er sagt så har Både Selskap og sjåfører virkelig stått på for å få dette i gang på en best mulig måte.

Man får fra avisene inntrykk av at det er svært dårlige busser man har fått men man må være klar over at bussene holder de krav som Fylket har satt i kontrakten,at der beklageligvis har vært en del tekniske utfordringer er det ingen grunn til å legge skjul på, men håper folk kan ta inn over seg at det tross alt er snakk om svært mange busser som skulle settes i drift og at det er nesten håpløst å garantere seg at busser som har kommet fra hele landet fungerer prikkfritt fra første dag, men dette er noe selskapet har jobbet svært hardt med, og tror de fleste vil være enig i at det i tiden vi har vært i drift har skjedd store forbedringer, alt er enda ikke prikkfritt men det kommer seg.

Tenker dere noengang på hvordan alt dette mediastyret påvirker våre sjåfører som hver dag går på jobb for å sørge for at dere alle skal komme dere på jobb og skole? Hvordan ville du følt det viss din arbeidsplass skulle være i media dag ut og dag inn, alle våre sjåfører forsøker på best mulig måte å gjøre din hverdag god og lettvint men alt vi får tilbakemelding på er hvor forferdelig alt er nå, tenker dere noengang på hvordan en slik overgangsprosess har innvirkning på vår arbeidshverdag? Fra en dag til neste har vi plutselig ny arbeidsgiver, andre busser og nye rutiner å forholde oss til, men vi står i det, vi gjør alt det vi kan for at du som bruker skal få tjenesten på best mulig måte.

Men vi er tross alt bare mennesker vi også, hadde vært litt bedre og dere som brukere kunne satt pris på den jobben vi faktisk gjør for dere i stede for å gjøre våre arbeidsdager tunge med alt bråket i media.

Jeg skal ikke komme å påstå at alle sjåfører klarer være feilfrie til enhver tid og det er bra om det kommer tilbakemeldinger til selskap og Fylkeskommune om ting som ikke fungerer, men der finnes kanaler for dette, bruk de i stede for avisene.

Vi sjåfører jobber hver dag sammen med selskapet for å få et godt fungerende kollektivtilbud i Salten, men håper nå dere passasjerer kan gi oss litt arbeidsro for å få brikkene på plass,vi har alle samme ønske om et velfungerende kollektivtilbud.

Håper vi kan gå fra negative avisinnlegg til et lite smil til sjåføren på bussen i stede. Med positivitet kan vi alle bidra til en bedre hverdag for oss alle.

Håper vi ses på bussen.

Mvh