Når sola er tilbake for fullt, så fortjener vi gjerne en is. Eller to.

Det er vår i luften, og for mange innebærer det mer isspising.

Hva er vel vår og sommer uten iskrem?

- Veldig bra, mener svensk professor Gøran Peterson.

Bakgrunnen for hans uttalelse er at iskrem som oftest inneholder en kombinasjon av sukker og fett. Sukkeret fører til at hormonet insulin skilles ut.

Hjernen reagerer

Enkelt forklart, når insulinnivået stiger, øker også transporten av sukker inn i cellene, der sukkeret kan forbrennes til energi.

Samtidig flyttes fett inn i cellene når insulin er til stede i blodet. Dette fettet blir i verste fall ikke forbrent, og lagres i kroppen.

Men så lenge du har kontroll på «sukkerulven» og tåler fløte, kan man fint kose seg med en iskrem i ny og ne.

For mange er sukker en besettelse, og det er vanskelig å forstå at sukker kan være mer avhengighetsskapende enn narkotika. Men det er snakk om biokjemi, og hvordan hjernen vår reagerer på sukker.

Det viser seg at flere avhengige er født med lav utskillelse av serotonin og endorfiner, som i stor grad styrer humøret vårt. Sukker påvirker hormonene som gir oss en økt følelse av glede og ro.

Dessverre gir sukker oss en kort rus.

Tegn på avhengighet :

** Besatt - «må ha det»

** Bryr meg ikke om fysiske konsekvenser

** Bryr meg ikke om psykiske konsekvenser

** Jeg må ha det igjen

Det å være sukkeravhengig trenger ikke bare å gjelde vanlig sukker.

Men alt som inneholder en sukkerart eller som smaker søtt.

** Alt med sukker som for eksempel sjokolade, kaker og kjeks.

** Frukt og juice, alle matvarer som inneholder mye fruktose

** Søte meieriprodukter med mye laktose, yoghurt, brunost, prim og melk

** Kunstig søtning

** Brød

Hvordan kan man komme seg ut av en avhengighet? Kort fortalt er nøkkelen et stabilt blodsukker.

Mindre sukker og mer fett. Positive tanker er gull verdt, og husk du er unik.

Heldigvis finnes det sunne, enkle og nydelige alternativer som man kan trylle fram hjemme. Som her en frisk softis.

SUNN OG KJAPP SOFTIS

Dette trenger du:

6 eggeplommer

1-2 ss rårørsukker/ kokosblomstsukker

5 dl frosne bær som bringebær eller jordbær

Slik gjør du:

Pisk eggedosis av eggeplommer og sukker. Ha de frosne bærene i en stavmikser sammen med eggedosisen. Kjør dette til en glatt masse. Om du vil ha isen søtere, smak til med stevia. Vips har du «softis». Man kan også enkelt lage seg fløteis hjemme, og ismaskiner kan man kjøpe rimelig i diverse butikker.

Line Holdal jobber som ernæringsveileder. Hun har en brennende interesse for helse og ikke minst matglaging. Hun skriver i spalten "Livsstil" i ANs ukesavis BodøBy.