Tor Høgset (74) er betatt - av en gammel Tempo Corvette.
- Den går ikke fort ..., men jeg har hatt den opp i 60 km/t, på flat vei vel å merke. Det er topphastighet, sier Tor Høgset.
Overtok
Den spreke pensjonisten på Hunstad overtok den gamle mopeden av søskenbarnet sitt i Misvær.
- Han var for gammel til å kjøre den, mente han. Dermed ble jeg den lykkelige nye eier, sier Høgset, som ikke har angret at han valgte å overta den gamle tohjulingen.
- Det er litt skøy med sånne gamle kjøretøy, smiler han.
Originalt
Høgset har ikke gjort noe med mopeden, annet enn å foretatt noen småreparasjoner i motoren.
- Jeg ønsker å beholde den mest mulig i original stand. Inkludert slitasjen, sier Høgset.
Det eneste han med sikkerhet vet ikke er originaldel er vindskjermene foran bena.
- Ellers tror jeg det meste er originalt fra da den var ny, sier han. Og sånn skal det være.
- Det eneste jeg har vurdert å skifte er setet. Vi får se om jeg får tak i et som er lik originalen.
Gamle deler
Tor Høgset har ikke selv stor kunnskap når det gjelder å reparere motorer.
Men han har hatt gode hjelpere som har trødd til for å fikse småting.
En av dem er Gisle Huge, som driver Huge mc. Han har cirka 4000 eiere av gamle mopeder og motorsykler på sin kundeliste, og et lager på 50.000 gamle deler.
- Jeg fikk blant annet overta hele restelageret til Puck fra firmaet Kjell Berg på Stathelle, som i sin tur overtok lageret til Øglænd da de la ned mopedproduksjonen. Mener de fikk to togvogner fulle av deler, sier Huge til BodøBy.
- Den som mangler deler til en Puck finner garantert nye her, sier han.
Badevakt
Det er tre år siden Tor Høgset overtok Tempo Corvetten, og å overta denne doningen har forandret deler av livet hans.
- Jeg har alltid vært aktiv, blant annet som svømmetrener opp gjennom alle år for både ungdom og voksne i Bodø, forteller han.
Han antar han ikke er langt unna å kunne kalle seg landets eldste badevakt.
- Jeg er fortsatt vakt i Nordlandsbadet, sier han.
Men etter at han overtok den gamle mopeden, fikk han både nye interesser og nye bekjentskaper.
Klubb
- Jeg startet opp en Tempo-klubb her i byen i fjor, som samlet i alt sju Tempo-eiere, forteller han.
Etter en tid var klubben på jakt etter et permanent lokale.
- Da kom vi i kontakt med Bodø Motorhistoriske forening, og der viste det seg å holde til enda flere Tempo-eiere. Nå er vi 21 medlemmer i klubben, sier Høgset, som er kontaktperson for Norsk Tempo-klubb avdeling Bodø.
Øglænd
På møtene i klubblokalet på Langstranda prater de stort sett om en ting – Tempo.
- Klubbens hovedmålsetting er å skape et aktivt miljø omkring bevaring og bruk av norskproduserte totaktsmopeder og motorsykler, sier Høgset.
Det var nemlig norske Jonas Øglænd som startet produksjon av motorsykler allerede i 1931. Før dette hadde firmaet i noen år drevet import av lettere motorsykler fra blant annet England.
1960 kom den første modellen i en lang rekke av den etter hvert så legendariske Corvetten.
Utstyr
- Jeg har dessverre ikke fått tak i hjelm som står i stil til den de hadde i 1983. Jeg skulle gjerne gjort det. Men det får klare seg med en moderne en, smiler Høgset.
Han er nøye med å ikke hindre andre i trafikken når han er ute og kjører .
- Det går jo sånn jevnt i 50 km/t, så jeg holder med unna rushtrafikken, for eksempel, sier Høgset.
Skadet
Noe plass til passasjerer har han heller ikke på mopeden, så det blir ikke noen kjøretur med kona bakpå rundt i nabolaget.
- Nei, jeg har ikke lov å ha passasjerer på. Og jeg tror ikke kona hadde vært interessert heller, humrer han.
Han håper imidlertid på å kunne kjøre litt rundt utover sommeren.
- I fjor var jeg så uheldig å skade meg i en hofte, og dermed ble det ikke noen kjøring den sommeren. Vi satser på bedre tider i år, sier Høgset.