Det er sjelden en god løsning å gå i offentlig klinsj med egne, misfornøyde ansatte

Det er et farlig signal å sende ut når man avfeier varslere i egen organisasjon, mener nyhetsredaktør Markus André Jensen.

Det er et farlig signal å sende ut når man avfeier varslere i egen organisasjon, mener nyhetsredaktør Markus André Jensen. Foto:

Det er en farlig øvelse å rette siktet mot de ansatte når det oppstår problemer i en organisasjon.

DEL

MeningerI løpet av høsten har Avisa Nordland omtalt en rekke varslingssaker fra offentlig sektor i Bodø og Nordland.

Sakene er høyst forskjellige og i mange tilfeller veldig komplekse. Men i den grad det finnes noe fellestrekk, så er det at varslerne i stort sett ikke føler seg spesielt godt behandlet.

I flere av sakene har varslingene blitt møtt med nokså aggressiv og avvisende retorikk.

Vurderer rettslige skritt

I saken mellom tidligere samferdselssjef Steinar Sæterdal og fylkesrådleder Tomas Norvoll, har det gått så langt at Sæterdal vurderer rettslige skritt. Dette etter å ha fått medhold fra fylkeskommunens eksterne varslingsorgan i at det kan foreligge erstatningsgrunnlag, men uten at Norvoll eller fylkeskommunen har villet komme til forhandlingsbordet.

I en annen sak, hvor en varsler gikk ut mot en rekke forhold ved Bodø kommunale pensjonskasse, valgte styreleder Einar Lier Madsen å slå knallhardt tilbake. På spørsmål om det ikke er grunn til å ta varslere på alvor svarte Madsen dette:

– Det kan du si, men dette minner mest om «fake news», laget ut fra noe noen opplever.

Vi kan fortsette vår vesle oppsummering:

Etter at en lang rekke saker er blitt rullet opp rundt Miljøtjenesten i Bodø kommune, ble det lovet en ekstern granskning. I stedet ble det iverksatt en faktaundersøkelse hvor ansatte og pårørende ble oppfordret til å ta kontakt med kommuneadvokaten - en instans varslerne på forhånd hadde uttrykt manglende tillit til.

Konflikt og motangrep

Konklusjonen i saken ble at det ikke er funnet lovbrudd i ledelsens håndtering av utfordringene i Miljøtjenesten - samt en nokså inderlig hyllest av tjenestens leder.

Det falt naturlig nok ikke i god jord hos varslerne.

Også i Stormen har det vært konflikter. Der avventer man resultatet av en ekstern granskning, men konstituert direktør Arild Olsen gikk fra bystyrets talerstol langt i å koble problemene med arbeidsmiljøet til inndragelse av ansattegoder.

Det er ikke uproblematisk at offentlige etater sender ut de signalene man gjør ved å ikke bare avfeie varslere kategorisk, men også å gå nokså langt i å bruke alle midler man har tilgjengelig til å skaffe seg eierskap over sannheten i slike saker.

Alle varslingssaker har to sider. Og det er ikke alltid enkelt for ledere å være målskive for ansattes kritikk, særlig ikke når den går direkte på den personlige utøvelsen av lederskapet.

Men det er sjelden en god løsning å gå i offentlig klinsj med egne, misfornøyde ansatte. Det er heller ikke den beste medisinen om en virkelig ønsker å avdekke hvordan ting faktisk er. Da kan en god start være en solid porsjon ydmykhet og åpenhet.

Angrep er ikke nødvendigvis det beste forsvar.

Her kan du lese noen av sakene fra i høst:


Artikkeltags