Turisthytta.Trond Tørdahl.Foto:Tom Melby
Tom Melby

– Er du gal, var det første spørsmålet Trond Tørdal fikk etter å ha kjøpt Turisthytta

Nå tas beslutningen som forandrer Rønvikfjellet for alltid.
Publisert

Siden 1905 har det vært en turisthytte på Rønvikfjellet. Torsdag vedtar politikerne med stor sannsynlighet  det som gjør det mulig å bygge et hotell der.

Les vedtaket her.

12 år med planer

I mai 2007 starter det som skal bli en lang reise for Trond Tørdal og brødrene Arild, Runar og Ørjan Berg. På et tidspunkt gir de også opp hele arbeidet med å bygge noe nytt på Rønvikfjellet.

– Spektakulært arkitektonisk hotell på Turisthytteplatået. Turister, kurs- og konferansegjester fra hele verden. Landegode Amfi. Gondolbane til og fra. Flere hundre millioner i investeringer. Har det rablet for Trond Tørdal & co.? spør journalist Torgeir Grubstad i Avisa Nordland 8. mai 2007.

– Jeg leste bare de første linjene i AN om at Turisthytta lå ute for salg, og tente spontant. Så hev jeg meg på telefonen, og kjøpte stedet. Deretter ringte jeg til Arild Berg. Han var svært konsis, svarte Tørdal journalist Grubstad.

Arild Berg og Trond Tørdal våren 2007 da de hadde kjøpt stedet.

Arild Berg og Trond Tørdal våren 2007 da de hadde kjøpt stedet. Foto:

Er du gal?

– E du gal? spør Grubstad igjen.

– Og til slutt skal vi lage et prosjekt. Da tar vi kontakt med mennesker som kan drive denne type virksomhet. De skal få se hva vi kan tilby. Og etter en rundtur på hav og land skal jeg se den hotellmann som ikke blir begeistret. Petter Stordalen kan vente seg en snarlig telefon etter at vi har overtatt nøklene til hytta 31. mai, slutter den artikkelen.

Arctic Edge falt i fisk. Tegningene kom ut noen dager før finanskrisen skyllet inn over hele verden.

Arctic Edge falt i fisk. Tegningene kom ut noen dager før finanskrisen skyllet inn over hele verden. Foto:

– Dette er spenstig. Jeg er spent på oppfølgeren deres, kommer det fra Tomas Norvoll (Ap) som nå er fylkesrådsleder i avisa dagen etter.

Ole Hjartøy (H) er enig:

– Dette er positivt fra Tørdal og Berg. Jeg tror det er det eneste fornuftige som kan skje.

Uttalelser som borget for at de store politiske partiene allerede for 12 år siden ønsket seg et annet fjell.

15 etasjer takk

Tørdal & co. gjør det tidlig klart at de ønsker seg et 15 etasjer høyt bygg.

Hele sommeren 2008 går der rykter om spektakulære tegninger av hotellbygget. 8. september slippes katten ut av sekken. Det som kommer er enorm stort.

– Vi har jobbet kolossalt mye for å kunne presentere vår visjon, sier prosjektleder Trond Tørdal som er oppe i 20 etasjer.

Ørnestedet8

Ørnestedet8 Foto:

Ett år med høyttenkning frikoblet fra økonomiske begrensninger og mulige innsigelser fra planmyndigheter har resultert i prosjektet «Arctic edge» Dette skulle overbevise hotellmagnater og investorer.

Men så var det veien ...

Allerede i 2008 var det klart at det ville bli nødvendig med en ny atkomst. Norconsult AS beregnet at prislappen for en ny vei opp til turisthytta vil koste 20–30 millioner kroner.

Traseen skulle følge dagens vei, men utvides med fortau og steinsettes som en alpevei fra Volden og opp. For å redusere stigningsforholdet legges det inn en ekstra s-sving ca. midtveis, het det. Eierne jaktet på leietakere til hotelldelen og til helse og rehabiliteringssenteret.

Trond Tørdal, Ørjan Berg, Alf Mangor Johannessen og Runar Berg.

Trond Tørdal, Ørjan Berg, Alf Mangor Johannessen og Runar Berg. Foto:

Tørdal og gjengen misset bare en ting. Finanskrisen. Den traff hele kloden høsten 2008 med enorm kraft. Nye hotellbygg ble skrinlagt i selv de største byene i verden.

Ganske så stille

Det blir etter hvert ganske stille. Men i mars 2010 kommer et nytt drypp. Avisa Nordland skriver at Ørjan Berg har satt seg inn i den forbløffende historien dette området har hatt, og har mistet. Nå er det på tide å få satt Rønvikfjellet og omgivelsene rundt på kartet igjen.

– Historien der oppe er unik. I 1954 startet SAS med charterturer fra Oslo til Bodø. Folk fra Paris, København og Sør- Norge tok fly opp til Bodø ene og alene for å se på midnattssola fra Turisthytta. De kom opp på kvelden og spiste reinsdyrsteik og multekrem mens de ventet på å få se midnattssola.

Dette var en stor attraksjon den gang. SAS fløy disse turene fra 1. juni til rundt 20. juni hver eneste sommer fram til 1965, forteller den pensjonerte fotballspilleren entusiastisk til avisa.

– Nå regulerer vi tomta

12 mars. 2010 sier styreleder i Ørnestedet Bodø AS, Trond S. Tørdal, at man er i gang med reguleringsarbeidet i forhold til byggingen av et storhotell på Rønvikfjellet. Men før det spektakulære bygget «Arctic Edge» kommer opp, er det svært mange brikker som må på plass.

Fjellveien opp til turisthytta på Rønvikfjellet

Fjellveien opp til turisthytta på Rønvikfjellet Foto:

Tørdal sier at man har startet ut med å etablere Rønvikfjellet som nasjonalt utkikkspunkt knyttet til status som nasjonal turistvei. Videre arbeider man med aktivitetsparken. Begge deler må ligge i bunn for å vitalisere «fjellet».

Nei til nasjonal turistvei

Men det går trått. Statens vegvesen er ikke interessert i noen nasjonal turistvei og utkikkspunkt. I juli 2014 skriver AN.

– «Hytta» ser sjaber ut utvendig. Og eierne av Turisthytta har ingen planer om å bruke penger på utvendig renovering.

Ikonisk bygg i sin tid. Turisthytta var en arkitektonisk liten perle en gang.

Ikonisk bygg i sin tid. Turisthytta var en arkitektonisk liten perle en gang.

I saken heter det:

– Det er dessverre ingen økonomi i bygget slik det står i dag. Vinterdrift er blant annet ikke på grunn av kostnadene til oppvarming er svært høye.

Eierskapet til Turisthytta ligger i dag i selskapet Ørnestedet AS. Trond Tørdal er største eier med 50 prosent. De øvrige investorene er Runar Berg, Ørjan Berg, Arild Berg og Alf Mangor Johannessen.

Mer diskusjon om veien

I august er veien opp til platået nok en gang tema.

I 2008 begeistret tegningene av Arctic Edge landets hotellkonger. Sju år senere letes det fortsatt etter veien videre for gigantprosjektet.

– Drømmen er fortsatt å realisere Arctic Edge, sier styreleder Trond Tørdal.

Tørdal tror fortsatt det er mulig å bygge et stort hotell der turisthytta står i dag. Hotellplaner som skulle kombineres med eksempelvis et senter for rehabilitering, helse- og trening. Han peker videre på at Bodø de siste årene har vært gjennom en betydelig endringsprosess, ikke minst gjennom byggingen av Kulturkvartalet. Derfor lever drømmen om Arctic Edge.

Gordisk knute

– Men vi har ikke klart å løse den gordiske knuten som er veiforbindelsen opp til platået.

En ny trafikksikker atkomst og med et stigningsforhold tilpasset busser, ble i 2008 stipulert å koste rundt 30 millioner kroner.

Arctic Edge - hotelldrømmen lever men Trond Tørdal e tydelig på at de ikke har penger til vei.

Arctic Edge - hotelldrømmen lever men Trond Tørdal e tydelig på at de ikke har penger til vei. Foto:

Tørdal sier at det ikke er mulig for dem å legge de pengene på bordet. Veien er også et kommunalt anliggende, understreker han.

Han viser til at store deler av veien er atkomst for beboerne i Hyttebakken og at den aller største brukergruppen er folk skal på tur i marka.

Frustrasjonen er tydelig i artikkelen. Det finnes ingen reel drahjelp fra offentlige myndigheter.

Gir opp og selger

Det blir stille igjen og 4. mars har de gitt opp alt.

– Nå skal de selge Turisthytta. Har et krav til kjøperne, er avistittelen.

– Det er ingen dramatikk, sier største eier i Ørnestedet Bodø AS, som eier Turisthytta i Bodø, Trond Tørdal til AN.

Han eier 50 prosent, mens Alf Mangor Johannessen (16,67), Arild Berg (11,13), Runar Berg (11,13) og Ørjan Berg (11,08) eier andre halvdel.

Tørdal forklarer årsaken til salget på følgende vis:

– Vi har så mange prosjekter både hver for oss og sammen, og føler at tiden ikke strekker til.

Nå vil de slippe andre koster til.

– Folk i Bodø er veldig opptatt av stedet og det er unfair av oss å sitte på den så lenge vi ikke kan vie stedet den oppmerksomheten det fortjener, sier Tørdal som mener stedet er nært en status som nasjonalt utkikkspunkt som Prekestolen og Nordkapp – med både nordlys og midnattssol å tilby turistene.

Han er klar på én ting om kjøperen:

– Et sånt prosjekt krever kjærlighet. Det hadde vi også, men vi hadde ikke tid. Så det er med litt tungt hjerte vi selger.

Telefonen som ringte

Annonsen om at stedet var til salgs slapp å bli en hyllevarmer. I dagene før påske er hotellmagnaten Arthur Buchardt i byen på en konferanse.

Svippturen til turisthytteplatået er imidlertid hemmelig. Buchardt har bygd hoteller i hele Norden – han er en av de store største kjendisene i Norge som opererer i den delen av eiendomsbransjen.

Arthur Buchardt kom 15 mars til konferansen grønt skifte i byggenæringen.  Ett seminar i regi av Fylkesmannen i Nordland og Skognæringsforum Nordland

Arthur Buchardt kom 15 mars til konferansen grønt skifte i byggenæringen. Ett seminar i regi av Fylkesmannen i Nordland og Skognæringsforum Nordland Foto:

3. mai 2017 er Buchardt i Bodø igjen.

– Eiendomskonge snuser på Turisthytta: Alt Arthur Buchardt vil si til Avisa Nordland er:

– Bodø er en spennende by. Bodøfolk er hyggelige. Det er alt jeg vil si.

Han har tidligere uttalt seg positiv til Bodø og angrende til at han valgte Tromsø.

Men noe er på gang. Rådmann Rolf Kåre Jensen bekrefter at det har vært et møte mellom kommunen og eierne av Turisthytta.

– Vi har hatt en dialog med dagens eiere som ønsker å selge. Det var vel like før påske. De ønsket å vite hva kommunen tenker om framtida for Turisthytta, og vi tenker at det er interessant å ha en aktivitet der. Vi vil se hva slags planer som kommer opp. Er det snakk om å rive og bygge nytt, er jo det selvsagt noe som må ha kommunal godkjennelse, sier rådmannen.

Tilbake i byen

Noen uker senere er Buchardt tilbake i byen igjen.

– Nord-Norges fineste tomt, sier har rett ut. Eiendomsinvestoren og hotellbyggeren Arthur Buchardt akter å innta Rønvikfjellet er nyheten.

Han vil bygge et hotell med 250 rom med tilhørende restauranter og kongressal på Rønvikfjellet.

Arthur Buchardt sammen med eierne av Ørnestedet Trond Tørdal og Runar Berg.

Arthur Buchardt sammen med eierne av Ørnestedet Trond Tørdal og Runar Berg. Foto:

– Jeg har en avtale med Trond Tørdal og Runar Berg om å kjøpe turisthytta og bygge et hotell med 250 rom. Hotellet skal ha restauranter og kongressal, sier den kjente eiendomsutvikleren og hotellbyggeren Arthur Buchardt til AN.

Det kommer fram i intervjuet at han i forbindelse med en konferanse i Bodø om grønt skifte i byggenæringen 15. mars brukte tiden til mer enn bare konferanse.

Buchardt forteller at han under besøket i Bodø ble oppmerksom på at turisthytta var for salg for åtte millioner kroner.

– Jeg traff mange hyggelige folk i Bodø og tok turen opp dit, sier han om besøket på fjellet.

– Da tenkte jeg at her må det gå an å få til noe. Det er Nord-Norges fineste tomt, slår han ettertrykkelig fast om utsikten.

Buchardt sier at han også vil vektlegge at hans hotellbygg får et arkitektonisk uttrykk som gjør at det ser positivt ut sett fra byen. Han vil også at funksjonen som turisthytte blir ivaretatt.

– Restaurantene skal være innbydende og åpne slik at de har samme funksjon som en turisthytte der man legger turen innom, fortsetter han.

Må bygges vei dit

Buchardt har imidlertid to klare forutsetninger for å kjøpe tomt og bygge det nye landemerket.

– Kommunen må bygge vei opp dit slik at det kan kjøre turistbusser opp på platået. Kommunen må også sørge for kommunal infrastruktur fram til tomtegrensen.

Og nå går det fort.

12 juni: – Nå har vi møtt alle byens politiske partier og fortalt om prosjektet. Vi snakker 12.000 kvadratmeter, 250 hotellrom, plass til 1.000 i en konferansesal. Turisthytta blir i 12. etasje. Hotellet blir på 13 etasjer, innleder hotellutbyggeren Arthur Buchardt etter en intens fredag i Bodø. Han er villig til å bruke en halv milliard.

Møte med Bodø kommune om oppstart av reguleringsarbeidet for hotellet på Rønvikfjellet i august 2017.  Utbygger Arthur Buchardt sammen med Trond Tørdal og Runar Berg som eier eiendommen. Planlegger fra Norconsult Gøran Antonsen. Fra kommunen møter blant annet byplansjef Annelise Bolland

Møte med Bodø kommune om oppstart av reguleringsarbeidet for hotellet på Rønvikfjellet i august 2017. Utbygger Arthur Buchardt sammen med Trond Tørdal og Runar Berg som eier eiendommen. Planlegger fra Norconsult Gøran Antonsen. Fra kommunen møter blant annet byplansjef Annelise Bolland Foto:

Buchardt karakteriserer møtene med politikerne som om Bodø Glimt skulle vunnet fem null over Tromsø.

– Vi vant 9–0 over TIL i Nordlandshallen i 1993, sier eks-fotballspilleren Runar Berg.

– Ikke helt der, men fem null, gjentar Buchardt om det inntrykket han sitter igjen med.

Et signal har han notert seg. Høyden må ikke bli slik at bygget oppfattes som for overveldende sett fra byen.

Rødt

Han trekker gjerne fram at han opplever bodøfolk som generelt positive.

– Jeg har aldri opplevd noe slik. Folk her er opptatt av at det skal skje noe, sier hotellutbyggeren.

Det som gjenstår av politikk nå er å fastsette et møte med partiet Rødt, som ikke jublet da Buchardt ønsket at kommunen skulle ta regningen for vei og infrastruktur fram til tomtegrensen.

Han skisserer også en framdriftsplan.

– Vi kan ha reguleringsplanen ferdig i april. Da begynner vi å bygge sommeren 2018. Byggetiden er 18–20 måneder, skisserer Buchardt.

Dette har han gjort før. Og avviser at han er giret opp på noen spesiell måte.

– Og finnes det en bedre plassering av et slik hotell, så bygger jeg der også.

Dyr vei mener kritikerne

Men spørsmålet om vei opp til platået er ikke løst.

24. november 2017 er det klart at det finnes to muligheter. Norconsult har skissert flere alternativer. Ett, med tunnel, er altfor kostbart og uaktuelt, ifølge rådmannen. De to som står igjen, er en utbedring av dagens trasé til vel 60 millioner kroner, eller en slyngvei til vel 80 millioner.

Veifaglig er slyngveien den beste løsningen, ifølge Norconsult. Den er mer robust og man vil med å velge den være mer sikker på at trafikken kommer til å fungere på en god måte. Totalprisen for dette alternativet estimeres til omtrent 81,7 millioner kroner.

Skissene til vei, viser at dette var mer komplisert enn man trodde i 2008. Prislappen er også 3-4 ganger høyere enn de første estimatene.

Skissene til vei, viser at dette var mer komplisert enn man trodde i 2008. Prislappen er også 3-4 ganger høyere enn de første estimatene.

For det rimeligste alternativet vurderes kostnaden bli cirka 61,4 millioner kroner.

– Formannskapet vil få en orientering om de ulike løsningene i sitt møte i desember, så vil vi komme fram til hvilken løsning vi anbefaler ut på nyåret, sier rådmann Rolf Kåre Jensen.

Han gjør det klart at veiløsningene ikke vil by på problemer teknisk. Det er pengene det står på, i en kommune som allerede har et høyt investeringsnivå.

– Det er pengene det står på for kommunen, oppsummerer Rolf Kåre Jensen.

Går framover

Framdriften er dog så god at aktørene bak hotellet i romjulen sier at hotellet på Rønvikfjellet har klokkertro på byggestart i 2018.

Trond Tørdal som er en av grunneierne opplyser at det ikke er noen grunn til å fravike planene om en byggestart i 2018 for hotellet på fjellet.

21. april i 2018 nås en ny milepæl. Arthur Buchardt har landet på hvordan hotellet på fjellet skal se ut.

Nordic Arkitekter sine første skisser fiokk en svært blandet mottagelse.

Nordic Arkitekter sine første skisser fiokk en svært blandet mottagelse. Foto:

– Du skal oppleve himmel og hav i alle årstider. Det må bli attraktivt for bodøværingene å bruke dette. Det er veldig viktig.

Buchardt går så langt som å hevde at hotellet rett og slett vil være bra for dem som skal oppleve Norge på sitt aller beste.

Samtidig går det sakte med reguleringsarbeidet. Det har Buchardt opplevd før.

– Ingenting er klart før alt er klart, gjentas det fra han.

Buchardt lar dette budskapet synke inn. Men faller brikkene på plass, kan veibyggingen påbegynnes i september/oktober. Da blir det også oppstart med byggearbeider på tomta. Vei og hotell skal kunne bygges parallelt.

Pallehaug

De første skissene blir møtt med en stor porsjon skepsis og arkivet Per Morten Wik kaller hele greia en haug med paller.

 23. juni 2018 kommer det nye tegninger. Det er arkitektene bak regjeringskvartalet, Nordic Arcitects som også tegner hotellet, som Arthur Buchardt skal bygge på Bodø sitt tak.

– Vi begynner å nærme oss nå, sier Buchardt om det han presenterer av nye tegninger.

Han er selv svært godt fornøyd med helheten, der det er tatt hensyn til at bygget kommer på toppen av et fjell.

– Hotellet er tilpasset fjellet. Dette blir et flott bygg som folk i Bodø vil bli glad i, kommenterer han målet de har satt seg.

Ned to etasjer

Selve bygningskroppen er redusert med to etasjer til åtte. Den utvendige kledningen blir i malmfuru. Antallet hotellrom er fortsatt 260 og totalt er bygget på 12.000 kvadratmeter.

Det volumet som er blitt borte på grunn av redusert høyde, er hentet inn i en litt lengre bygningskropp, forklarer Buchardt om justeringen som er gjort.

– Vi får en storsal med plass til 1.000 personer. Videre blir det 14 store møterom på toppen og utvendig basseng, legger han til.

Øverst blir det også en restaurant med plass til cirka 120 gjester. I første etasje kommer en restaurant med ca. 250 plasser som blir det Buchardt omtaler som ei «ny turisthytte». Innholdet skiller seg slik sett ikke mye fra det som tidligere er blitt presentert i forbindelse med byggeplanene.

... også veien en gang til

Men veispørsmålet er ikke løst. Byplansjefen: – Komplisert i Rønvik

Byplansjef Annelise Bolland sier:

– Hotellet vil generere mer trafikk i området enn det er i dag. Men det er komplisert i Rønvik. Det er smale veier, og analysen viser at det er utfordringer. Den viser også at de kan løses delvis.

I april 2018 er Arthur Buchardt - hotell og eiendomsutvikler, sammen med Runar Berg og Trond Tørdal på platået. Optimisen er stor. De vet at de har sterk støtte i byen og flertallet av de politiske partiene vil bygge noe.

I april 2018 er Arthur Buchardt - hotell og eiendomsutvikler, sammen med Runar Berg og Trond Tørdal på platået. Optimisen er stor. De vet at de har sterk støtte i byen og flertallet av de politiske partiene vil bygge noe. Foto:

– Dette er løsningen som foreligger nå. Det har vært en prosess med veien og med hotellet, som ser annerledes ut nå enn på de første skissene som ble presentert. Det er et stort hotell, og det kommer til å bli synlig. Så får høringa vise om det blir noen protester.

Etter planen skal detaljreguleringsplanen behandles i bystyret i oktober. Høringsfrist er satt til 8. september.

I juli 2018 heter det videre at trafikkanalysen viser at kryssene i Rønvik kan bli overbelastet.

Folkemøte

Hotellplanene skaper også stadig mer debatt nå som det foreligger skisser og prisen for vei til platået blir stadig mer tydelig.

De nye tegningene faller mer i smak, men diskusjonen går i hele byen.

De nye tegningene faller mer i smak, men diskusjonen går i hele byen. Foto:

29 august 2018 er det folkemøte i litteratursalen i Stormen bibliotek om hotellplanene for Rønvikfjellet.

Sist på podiet den dagen er Buchardt.

– For ett år siden så jeg at turisthytta på Rønvikfjellet var til salgs, og da ble jeg frelst. Jeg ville bygge hotell der, sier han.

– Det er ikke ett eneste hotell i Nord-Norge som har de mulighetene som dette hotellet vil ha. Man kan ta en kaffekopp, man kan gå på do, man kan gå en tur på Rønvikhotellet og man kan komme inn på hotellet i de klærne man føler for, enten det er turklær eller smoking. Det å være på hotell er ikke sånn som det en gang var, sier han.

Vil bygge før jul

Dersom alt går etter planen skal veien opp til Rønvikfjellet bygges ved juletider.

– Dette skal gå parallelt med å bygge hotellet, sier han og anslår at hotellet kan stå ferdig 20 måneder etter årsskiftet.

- Jeg garanterer, sier Buchardt om at platået blir tilgjengelig for folk flest.

- Jeg garanterer, sier Buchardt om at platået blir tilgjengelig for folk flest. Foto:

– Jeg krysser alt jeg kan krysse for at dette skal gå bra og at vi får gjennomført prosjektet. Det mest negative med dette prosjektet er at flere vil ønske å dra opp til Rønvikfjellet, sier Buchardt med hermetegn.

– Jeg kan garantere at Rønvikfjellet blir like tilgjengelig som det er i dag, sier han og legger til:

– Dette prosjektet er viktigere for Bodøs innbyggere, enn det er for meg.

Ikke alle politikerne er uenige

Varaordfører Synne Bjørbæk (Rødt) var også på folkemøtet.

– Jeg er her for å høre hva utbyggerne har å si, men også for å snakke med dem som har kommet for å delta på folkemøtet, sier Bjørbæk til Avisa Nordland.

– Veien opp dit vil koste 81 millioner kroner av skattebetalernes penger. Det er en tredjedel av eiendomsskatten vi tar inn hvert år. Det kunne blitt brukt på andre ting, sier Bjørbæk og legger til:

– Vi er for en ny turisthytte, men dette er et hotell med opp til 300 rom. Jeg tror ikke bodøværinger trenger å ta en kaffe på et hotell oppe på fjellet. Jeg tror de like godt kan ta kaffen på et hotell i sentrum og kombinere det med en tur på moloen.

Mer veitrøbbel

Prislappen på veien blir tema hele høsten. 21. november avviser PNM-komiteen saken om hotellprosjektet på Rønvikfjellet. Dermed skal saken utredes ytterligere. Og nye opplysninger viser nå at veien kommer til å bli dyrere.

Ifølge rådmann Rolf Kåre Jensen vil veien til platået få en kostnad på over 100 millioner kroner. Kommunen vil se på det billigste alternativet igjen – la veien gå i samme trasé som i dag, men at den utvides og at det etableres fortau

Et helt unikt utkikkspunkt som har en historie tilbake til 1890.

Et helt unikt utkikkspunkt som har en historie tilbake til 1890. Foto:

Ny sak kan tidligst fremmes for PNK-komiteen i januar. Det blir april før AN skriver at den alternative veien også sprekker fra 61,4 millioner kroner til 88 millioner kroner.

Men et stort flertall blant politikerne og kommunenes administrasjon er positive.

Ikke Guds frie natur

– Den bygges for å ta unna den sterke økningen i trafikk til Rønvikfjellet og for å legge til rette for å utvikle friluftslivet. Så kommer det altså et hotell der, med toalett og kafé for allmennheten. Det framstilles ofte som dette er Guds frie natur. Men det er det ikke. Det som står der er en gammel forfallen bygning. Når det så kommer en utbygger som vil investere opp mot 600 millioner kroner for å utvikle Bodø, er det i alle fall ikke rådmannens oppgave å si nei, lyder rådmann Jensens ord.

Turisthytta på Rønvikfjellet. - Ikke Guds frie natur, slår rådmannen fast.

Turisthytta på Rønvikfjellet. - Ikke Guds frie natur, slår rådmannen fast. Foto:

I avtalen mellom AB Invest (Arthur Buchardt) og kommunen ligger at utbygger skal koste vann- og kloakk til hotellet. Hotellet skal ha toaletter som er åpne for allmennheten. Buchardt skal også bidra med to millioner kroner til å utbedre stiene fra Turisthytteplatået mot Linken og Ramnfloget.

Utbygger må også betale

Utbygger skal i tillegg betale for veibiten fra parkeringsplassen og opp til selve hotellet og for en ny parkeringsplass mellom dagens og hotellet.

Planen legger til rette for etablering av et inntil åtte etasjer – 33 meter høyt – hotell- og konferansesenter med 250–300 hotellrom på Rønvikfjellet. Den legger også til rette for oppgradering av eksisterende offentlig parkering, etablering av ny offentlig parkeringsplass og ny og utbedret vei opp ril Rønvikfjellet.

Bryter med vedtak

Men kritikernes poeng står også gjengitt i saksframlegget: Planen er ikke i tråd med det kommunen selv har vedtatt om kompakt byutvikling. Området som tilrettelegges for bygging av hotell ligger innenfor grensen for Bodømarka og utenfor det definerte området for byutvikling.

– Vi mener det er en helt ordinær utbyggingsavtale, sier Jensen likevel.

Han mener de positive konsekvensene er vesentlig sterkere enn de negative og foreslår derfor at planen vedtas.

– En etablering av hotell på Rønvikfjellet er tre kilometer utenfor sentrum og for langt unna et tilfredsstillende kollektivtilbud for hotell for å kunne si at det uten videre er i tråd med samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging. Hotellet vil dog kunne bidra med en spesiell og eksklusiv beliggenhet som andre hoteller i byen ikke har. Dette gir en variasjon i hotelltilbudet i Bodø, mener rådmannen.

Bratt vei

At veien blir brattere enn veinormalene og får høye skjæringer på ca. 14 meter rokker ikke ved at de fleste mener dette kan man leve med. Andre bekymringer om skyggevirkning, at hotellet vil framstå som et dominerende fremmedelement i landskapet, økt trafikk belastning mm, når heller ikke fram.

– Fjernvirkningen fra sentrum eller fra Keiservarden blir lite skjemmende, men hotellet kommer til å oppleves som massivt sett fra nordvest og sørøst, heter det ifølge saksframlegget.

Total estimert årsdøgnstrafikk for hotellet er beregnet til ca. 1200 bilturer per døgn, med opptil 360 kjøretøy pr. time i rushperiodene, er siste punkt AN refererer.

Og torsdag formiddag er det ventet at et stort flertall i bystyret sier ja.

Det var en gang: Rett nok var den gamle Turisthytta mer populær enn den nye, men særlig vakker var den ikke. Den ble opprinnelig bygget i 1905 i en slags dragestil, men stadige påbygg forandret utseendet fullstendig gjennom årene. Siste utbygging før krigen var til varemessa i 1937.

Det var en gang: Rett nok var den gamle Turisthytta mer populær enn den nye, men særlig vakker var den ikke. Den ble opprinnelig bygget i 1905 i en slags dragestil, men stadige påbygg forandret utseendet fullstendig gjennom årene. Siste utbygging før krigen var til varemessa i 1937.

Artikkeltags