Trodde du Bodø var en sykkelby?

Sykkelby: Bodø havner langy nede på listen over de beste sykkelbyene.

Sykkelby: Bodø havner langy nede på listen over de beste sykkelbyene. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Bodø faller på nasjonal sykkelundersøkelse.

DEL

Syklistenes Landsforening har nok en gang tatt sykkeltempen på Norges 30 største byområder, gjennom kåringen "Norges beste sykkelby".

Rangeringen bygger på hvordan syklister opplever deres lokale sykkelforhold. I år stakk Kristiansand av med topplasseringen, mens Bodø havner på 26. plass blant de 30 byområdene som er med i kåringen, det skriver Syklistenes Landsforening i en pressemelding utsendt av Foslie Media.

Funn i kåringen

Som ved forrige kåring rykker Bodø flere plasser nedover på rangeringen og faller i år fra 23. til en 26. plass blant de 30 byene. Årsaken til at byen havner stadig lengre ned på listen er at syklister etterlyser bedre vedlikehold av sykkelveiene om vinteren og mer sammenhengende sykkelveier.

Halvparten oppgir at de føler seg trygge eller svært trygge når de sykler i Bodø, ifølge pressemeldingen.

Les mer: Resultatet fra kåringen i 2016

Vil bli sykkelby

Bodø kommune har definert seg selv som en sykkelby og blant annet vil Miljøpartiet de Grønne (MDG) innføre sykkelgodtgjørelse for de som velger sykkel som transportmiddel. MDG tror også at å ta i bruk sykkel i arbeidstiden vil redusere sykefraværet i kommunen. Saken skal opp på bystyremøtet i juni.

Etter at bomringen kom i 2015 så flere butikker en økning i salg av både sykler og dekk i Bodø. Flere tok i bruk sykkelen som framkomstmiddel, men fra 2016 til 2017 var tallet synkende.

– Syklende har hatt en nedgang fra 2016, men antall syklende er fortsatt mye høyere enn i 2015, sier Carina Dreyer Salater som er prosjektleder og framlegger av sentrumsregnskapet for Bodø kommune, til AN i januar.  

Sprikende resultater

Den landsomfattende brukerundersøkelsen om sykling viser at det fortsatt er store forskjeller på hvordan syklister opplever tilretteleggingen i sitt nærmiljø.

– Jevnt over opplever dessverre ikke syklistene at det er blitt noen vesentlig bedring i sykkelforholdene de to siste årene. Det betyr at norske byer fortsatt har en lang vei å gå for at sykkel skal fremstå som et sikkert og attraktivt valg for det brede lag, sier generalsekretær Morgan Andersson i Syklistenes Landsforening.

Brukerundersøkelsen ble første gang gjennomført i 2008 og blir nå gjennomført annethvert år. Årets undersøkelse er den sjette i rekken og bygger på 1773 svar fra medlemmer i Syklistenes Landsforening. 

Hovedfunn i kåringen:

  • Syklistene opplever ikke at det er blitt noe vesentlig bedring av sykkelforholdene fra 2016 til i år.
  • I år vant Kristiansand kåringen for første gang, grunnet god score på brukerundersøkelsen og på objektive indikatorer.
  • Lillestrøm, som har vunnet fem av seks ganger undersøkelsen har vært gjennomført, måtte i år ta til takke med andreplassen.
  • Stavanger har for første gang pallplass siden kåringen startet i 2008.
  • Oslo som har hatt største forbedring i poengsum i brukerundersøkelsen siden første undersøkelse, i 2008 – klatrer fra 16. til 14. plass.
  • Kongsberg scorer høyest på trygghetsfølelse.
  • Ålesund har havnet nederst alle seks gangene.

Kilde: Fra pressemeldingen

Her kan du se detaljert data for Bodø og alle byene.

Her er resultatet av kåringen:

1 Kristiansand

2 Lillestrøm

3 Stavanger

4 Kongsberg

5 Trondheim

6 Arendal

7 Asker

8 Sandnes

9 Tønsberg

10 Lillehammer

11 Larvik

12 Porsgrunn

13 Molde

14 Oslo

15 Hamar

15 Fredrikstad

17 Drammen

17 Sandefjord

19 Sandvika

20 Kolbotn

21 Mandal

22 Skien

23 Bergen

24 Tromsø

25 Haugesund

26 Bodø

27 Sarpsborg

27 Hønefoss

29 Moss

30 Ålesund

Kristiansand, som scorer jevnt over høyt på brukerundersøkelsen, endte øverst på pallen etter den nye vurderingen av objektive kriterier. Det var driftsstandarden av sykkelanlegg på både sommers- og vinterstid samt kommunens tilbakemeldingsordning for trafikanter som vippet Kristiansand opp på førsteplassen.

Artikkeltags