Strengt tatt trenger du jo ikke bil for å handle deg en ny bukse eller topp

DEL

MeningerIgjen sysler Bodø kommune med planer for et bedre sentrum, og igjen så er det et tidligere vedtak politikerne gjorde som gjør at det ikke blir så bra som det kunne blitt.

Mer om det litt senere.

Reaksjonene ble som forventet da an.no forleden kunne melde at politikerne i Bodø vurderer å etablere egne sykkelfelt i Sjøgata og fjerne omtrent 75 parkeringsplasser.

Sjøgata skal bli grønnere og tryggere med opphøyde gang- og sykkelfelt. Det planlegges enveis sykkelfelt på begge sider. Derfor forsvinner det svært viktige parkeringsplasser i Bodø sentrum.

Kommentarfeltene fylles opp av skrekk og gru, og fortellinger om hvor teite «sykkelister» egentlig er. At de ikke aner noe om trafikk, bare er i veien og at bilene må fram

For en som er så heldig å bo i spaseravstand til sentrum, er det en fryd å tenke på at det skal bli enda lettere å være myk trafikant i sentrum.

Hadde jeg bodd i helårs sykkelavstand (skal vi si ut til Grønnåsen?) ville jeg også vært blid og fornøyd ved tanken på at syklister skal få det tryggere og bedre. Og et grønnere sentrum, er jo et bedre sentrum for alle. Egentlig.

For strengt tatt trenger du jo ikke bil for å handle deg en ny bukse eller topp i en av sentrums mange fine klesbutikker. Det holder lenge med bussen.

Med andre ord – du er ikke så avhengig av bilen som du tror.

For ikke så lenge siden kom også forslaget om å forlenge gågata i Bodø sentrum. Et veldig godt forslag. Er jeg i en by så trives jeg bedre å gå blant benker og butikker, enn blant parkerte biler og motorsykler.

Men mer gågate i sentrum betyr også at enda flere parkeringsplasser forsvinner fra sentrumsgatene.

På et vis til å leve med. På et annet vis, ikke heldig for alle deler av næringslivet.

For grønn by eller ei, fortsatt er personbilen viktig for sentrum. Og med den overdådige subsidieringen av elektriske biler vi har i Norge, så har vi hatt år med rekordsalg av personbiler og følgelig enda flere biler i sentrum.

Parkeringsplasser lett tilgjengelige er med andre ord en nødvendighet for sentrum.

Og det er her dagens posisjon feiler.

For alle vedtak de gjør, og gode tanker de har, har en veldig stor mangel – en god løsning på sentrumsparkering.

Helt fram til regimeskiftet høsten 2015 hadde vi den løsningen – daværende posisjon skulle bare vente til byjubileet var over før gravemaskinen satte i gang med å skape en underjordisk parkering utenfor rådhuset med rommelig plass for biler og sykler, og utgang midt i sentrum.

I stedet valgte dagens posisjon seg parkeringshus nedenfor fylkeshuset. En parkeringsplass som forutsetter økt trafikk i Sjøgata. Akkurat der de ønsker seg sykkelfelt og mindre trafikk.

Men det er nok for sent å gjøre det rette.

Artikkeltags