Gå til sidens hovedinnhold

Bodø som sykkelby - milevis unna

Artikkelen er over 1 år gammel

Leserbrev Dette er et debattinnlegg, skrevet av en ekstern bidragsyter. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

Kommentar til Markus André Jensens artikkel om vintersykling med livet som innsats (an.no 24.02.) og til varaordførerens forsvarsinnlegg for kommunens "innsats".

Som pasjonert fotgjenger over alt i sentrum hele året observerer jeg daglig vintertilstanden i gater og på fortau i byens sentrum mht. brøyting og strøing. Og jeg slutter meg til elendighetsbeskrivelsen redaktør Jensen gir.

Den nye sykkel- og gangveien over Stormyra, som varaordføreren skryter av, blir vedlikeholdt av Svv. Her skrapes det ned til asfalten, omtrent på hele strekningen. Fantastisk.

Dette i motsetningen til de kommunale gatene, der asfalten klores frem av tusener piggdekk i gatene med størst trafikk.

Sykkelruta fra Rønvik skal følge Reinslettveien og Dronningens gate mot sentrum. Her er ikke biltrafikken stor nok til at asfalten kommer frem.

Med de skiftende værforholdene vi opplever (vekselvis kulde og mildvær), blir det derfor en risikosport å sykle uten piggdekk.

Fortauene i sentrum blir ikke skrapet ned til asfalten. Her er det gjennom vinteren et permanent islag, ikke egnet for sykkeldekk uten pigg. Fortauene blir nesten ikke strødd, slik at de heller ikke egner seg for fotgjengere uten pigg.

Vi er uhyre langt fra å være en sykkel- og fotgjengervennlig vinterby. Målet om et helårlig sykkelsnitt på 25 prosent er bare å glemme. Politikerne kan bare drømme med sine urealistiske mål når de ikke gir Byteknikk drift klare ordrer om vintervedlikehold og ressurser (budsjett og verktøy) til å gjøre jobben.

I en smart by er det varme i fortauene, som f eks rundt Rådhuset og i deler av gågata ved Stormen, for sikker bevegelse hele året. Takk også til andre gårdeiere som spanderer isfrie fortau, f eks Bodø 360. Kaktus til gårdeiere som har slått av varmen, f eks de som eier de tidligere banklokalene i sentrum.

Men Markus, når du kjører "inn til byen", hvilken by mener du? Er ikke du i byen Bodø når du kjører i Kongens gate? Du mener vel "inn til sentrum"? Når vi skal "på byen", mener vi en runde på byens vannhull, eller?

Kommentarer til denne saken