Derfor er det streikefare på Bodø lufthavn

Avinor overtok driftsansvaret på den sivile delen av Bodø lufthavn. Bildet er fra da et Widerøe måtte nødlande på Bodø lufthavn. Tjenester som brann og redningsberedskap er blant det som kan kjøpes inn eksternt i framtiden.

Avinor overtok driftsansvaret på den sivile delen av Bodø lufthavn. Bildet er fra da et Widerøe måtte nødlande på Bodø lufthavn. Tjenester som brann og redningsberedskap er blant det som kan kjøpes inn eksternt i framtiden. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Allerede 6.juni skrev AN om streikefaren på Bodø lufthavn.

Da var det ikke gått et halvt år etter at forrige streikefare ble avblåst gjennom at 19 ansatte i brann- og redningstjenesten ved Bodø lufthavn lønnsøkning og bedre pensjon.

Nå "brenner" det igjen et blått lys for flytrafikken.

Fredag møtes de ansatte i brann- og redningstjenesten ved flyplassen til ny mekling.

Stopp i trafikken

Blir det ikke enighet i meklingen mellom LO Stat og Spekter - for de NTL-organiserte brannmennene hos Falck som driver tjenesten på Bodø lufthavn - blir det streik fra mandag klokken 10.00.

Da vil i praksis all flyrafikk stoppe.

Hovedspørsmålet er fortsatt lønnsnivået.

De Falck-ansatte tjener mindre enn Avinor-ansatte på flyplasser der tjenesten ikke er privatisert, skriver Fri fagbevegelse.

– Vi aksepterer ikke store forskjeller og urettferdighet på jobben, sier Ruben Frendal, NTL-tillitsvalgt i Falck i en pressemelding.

- Fastlåst

LO Stat skriver i ei pressemelding at streikefaren er stor, og at tilbudet de har fått ligger langt unna det de kan akseptere.

– Vi jobber alltid for å finne en løsning, men må samtidig erkjenne at vi ikke har kommet noen vei så langt, sier Øystein Gudbrands, forhandlingsleder i LO Stat.

Før jul ble partene enige om å trappe opp mot lønnsnivået til de Avinor-ansatte.

– At vi er i mekling igjen viser at saken er helt fastlåst, sier Tor Erik Granum i NTL, ifølge frifagbevegelse.no.

Artikkeltags