Gå til sidens hovedinnhold

Bodø kommune må trappe opp sin vaksineinformasjon til eldre

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Fastlege Mari Kristin Johansen er kritisk til Bodø kommunes kommunikasjon rundt vaksineringen av de eldre. Johansen forteller at hun og de andre ansatte ved Havna legesenter daglig får henvendelser fra fortvilte eldre som ikke forstår SMS-meldingene de har fått.

Dette kan føre til at de uteblir fra sine oppsatte vaksineringstimer, med den følge at vaksinedoser enten går til spille eller brukes på personer med mindre behov for beskyttelse.

Bodø kommunen kan samtidig fortelle at dette nå er i ferd med å bli et problem. Ifølge kommunen er det sendt ut 170 tekstmeldinger med tilbud om å bli satt opp på time for vaksinering de nærmeste dagene, som det ikke er gitt tilbakemelding på.

Årsaken er ikke nødvendigvis den samme for alle, men det er ingen tvil om at Johansens forklaring har noe for seg, i hvert fall for enkelte.

Målgruppen for kommunens vaksinekommunikasjon er utvilsomt blant dem som er kommet kortest når det gjelder å ta i bruk både nett og mobiltelefon som kilder for både informasjon og kommunikasjon.

Helseleder Stian Wik Rasmussen i Bodø kommune sier til AN at de har vært klar over dette, derfor har ikke SMS vært det eneste kommunikasjonsmiddelet overfor de eldre. Det er sendt ut 9.000 brev om vaksineringen til folk over 65 år, sier han. Og så har kommunen i utstrakt grad også ringt til de som er kalt inn, for å hjelpe dem.

Både Wiik Rasmussen og smittevernoverlege Tor Claudi er likevel åpne for at de kan ha informert for dårlig. Det dreier seg om en helt ny situasjon, og helt nye systemer. Både for kommunen, helsevesenet og de som skal vaksineres.

Da kan feil begås, og Claudi ber om konkrete tilbakemeldinger fra fastleger og andre som kjenner til eldre som sliter med å nå fram til vaksinasjonstimene. Det er bra, men det kan være for sent for mange timer, derfor bør kommunen også gå ut mer aktivt.

Både gjennom flere direkte telefoner, gjerne via numre de eldre kjenner, eller gjennom hjemmebesøk. Mange vil være i helsesystemet fra før, ha hjemmehjelp eller på andre måter være tilknyttet det kommunale apparat. Det må også være mulig å gå via pårørende der disse finnes.

Det vil alltid være noen som ikke møter til en time, enten det er hos lege eller frisør, men dette er noe helt annet. Konsekvensene av hull i vaksineplanen kan bli svært alvorlige, både for den som går glipp av en vaksinen og for tilliten til systemet.

Bodø kommunen har allerede gitt vaksine til folk som ikke sto i køen, og tåler ikke flere slike feil, uansett hvem som har skylda. De har derfor alt å tjene på å trappe opp informasjonsarbeidet rettet mot de eldre enda mer.

Kommentarer til denne saken