Dommen vekker oppsikt hos politiet.

– Den er feil og vil bli anket, sier politiadvokat Bjarte Walla.

Aksellererte

42-åringen var ute og prøvekjørte en ny bil om morgenen 16. november i fjor. Men da han testet akselerasjonsevnen til bilen, kjørte han inn i UP sin laserkontroll.

Farten ble målt til 96 i 50-sonen. 57 meter senere viste målingen 67.

Rettens flertall, dommer Maren-Elisabet Nilsen-Nygaard og en kvinnelig meddommer, stiller spørsmål om det er mulig å redusere hastigheten så mye over 57 meter og i løpet av tre-fire sekunder. Flertallet ser ikke bort fra at det kan være feil med målingen og frifinner.

Den mannlige meddommeren er uenig i det.

Nedbremsing

– Dommen er oppsiktsvekkende når retten ikke finner feil ved laseren eller kontrollen, sier Bjarte Walla.

– Påtalemyndigheten var ikke forberedt på at akkurat nedbremsingen skulle havne i fokus. Høyesterett har fastslått at lasermåling skal legges til grunn når kontroll og apparat fungerer slik de skal.

I etterkant har vi vært i kontakt med sakkyndig som har uttalt at en slik hastighetsreduksjon er fullt mulig, sier Bjarte Walla.