Gudinnebilen

Entusiast. Sigurd Mørkved fra Bodø er meget fornøyd med sin Citroën DS21 BVH Pallas, som han har brukt fire år på å restaurere. Alle foto: Anita Jordanger

Entusiast. Sigurd Mørkved fra Bodø er meget fornøyd med sin Citroën DS21 BVH Pallas, som han har brukt fire år på å restaurere. Alle foto: Anita Jordanger

Av
Artikkelen er over 8 år gammel

Etter å ha arbeidet 2.000 timer på sin Citroën DS 21 BVH Pallas fra 1969 har Sigurd Mørkved endelig fått bilen i original stand. Se bildeserie

DEL

Da DS 19 ble introdusert på bilutstillingen i Paris i 1955 ble den sett på som en revolusjon innenfor både teknologi og design. Bilen hadde både hydraulisk girskift med automatisk clutch, servostyring og hydraulisk fjæring med høydekorreksjon.

Den spesielle designen på bilen har skapt et elsk- eller hatforhold til bilen. For Sigurd Mørkved fra Bodø ble det et elsk-forhold.

- Den ble registrert i Tromsø i august i 1969. Da jeg kjøpte bilen hadde den stått stille i 22 år og var sist blitt brukt som russebil i 1982. Det var et komplett vrak, sier Mørkved.

Molekylnivå.

Det var tilfeldigheter som gjorde at Mørkved falt for den spesielle Citroën-modellen.

- Under en lunsj i Spania var det en kar som så på meg og sa: du er gal etter bil du. Jeg vedkjente dette og han ville gjerne selge meg bilen. Så ble det til at jeg kjøpte den. Jeg har aldri skrudd på Citroën tidligere, så det ble en ny erfaring, sier pensjonisten.

Fire år senere framstår bilen som noe helt annet.

- Jeg har plukket den helt fra hverandre ned til molekylnivå og gått gjennom hver en detalj. Det eneste jeg ikke har tatt for meg er ledningsnettet. Jeg har brukt rundt 2.000 timer på dette og har hatt det fryktelig artig, sier han.

Ingen padde.

Selv om bilen er 41 år, synes Mørkved den er veldig fin å kjøre.

- Det kan diskuteres om den er like god i forhold til dagens biler, men til å være en bil på over 40 år er den lettkjørt og behagelig. Det er klasse over det, sier han.

I Norge har Citroën DS fått tilnavnet «padda», noen som Mørkved ikke kaller sin bil.

- På fransk utkalles DS som dèessse, som er det franske ordet for gudinne. Denne bilen har den dyreste av de dyre utstyrspakkene, som har navnet Pallas. Pallas var også en gresk gudinne. Derfor er dette en gudinne og ikke en padde, sier Mørkved.

Gjennomførte.

Selv i dag er Mørkved imponert over bilmodellen.

- Den var langt forut for sin tid, både med tanke på fasong og teknologi. Det er et stilikon. Denne galskapen at de kom på det og ikke minst gjennomførte det er noe av det jeg synes er mest utrolig, sier han.

Sin egen Citroën DS har han fått tilbake i original stand.

- Skulle jeg gjort alt på nytt er det ikke noe jeg ville gjort annerledes, sier han.

Gudinnebileieren.

Artikkeltags